BMS3022
KARYA AGUNG MELAYU
KUMPULAN
A
TUGASAN INDIVIDU
______________________________________________________________________________
TAJUK
:
KEKUATAN GURINDAM 12
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NAMA
:
NURHASYIMAH BINTI MAT SAEI
D20111047543
PENSYARAH
:
DR.. SERI LANANG JAYA BIN HAJI ROHANI
TARIKH
HANTAR : 16 MEI 2015
SEMESTER
2 SESI 2014/2015
IJAZAH
SARJANA MUDA PENDIDIKAN BAHASA MELAYU
1.0 PENGENALAN
Gurindam ialah puisi tradisional ataupun disebut
sebagai puisi lama. Menurut pengkaji kesusasteraan tradisional, gurindam
berasal daripada bahasa Sanskrit. Gurindam terdiri daripada beberapa bentuk.
Terdapat bentuk bebas yang tidak tentu barisnya dan terdapat juga bentuk
terikat dengan dua baris sahaja serta ada juga yang dibangunkan oleh empat
baris ayat. Setiap rangkap mengandungi tiga hingga enam patah perkataan.
Biasanya beberapa rangkap gurindam diperlukan untuk melengkapkan cerita atau
nasihat (Siti Zaleha M. Hashim dan Khadijah Hashim, 2008). Menurut Raja Ali
Haji,
“…adapun gurindam itu, iaitu perkataan yang bersajak
akhir pasangannya, tetapi sempurna perkataanya dengan satu pasangannya sahaja,
jadilah seperti sajak yang pertama itu syarat dan sajak yang kedua itu jadi
seperti jawab” (dalam H. Iberamsyah Barbary,
2015)
Menurut Za’ba (1962) gurindam merupakan puisi yang
tidak mengandung sukatan yang tetap. Puisi ini mengandung fikiran yang bernas
dan digubahkan dalam bahasa yang indah untuk dinyayikan bagi tujuan hiburan.
Kehidupan
hari ini penuh cabaran dan pancaroba. Justeru, apa juga pesanan, nasihat dan bimbingan
daripada orang-orang tua dahulu melalui kata-kata seharusnya direnung, diingat
dan dijadikan panduan dalam kehidupan. Kebijaksanaan berbahasa dalam
menyampaikan nasihat terdapat dalam keindahan gurindam. Berdasarkan isinya,
gurindam dapatlah dianggap sebagai puisi yang digunakan untuk tujuan pendidikan
dan huburan. Selain itu, gurindam juga berfungsi sebagai dokumentasi gambaran
masyarakat yang dapat memancarkan kreativiti dan estetika serta dayaintelektual
masyarakat Melayu lama dalam menangani hal kehidupan mereka. Gurindam juga
dapat dijadikan media komunikasi antara ahli masyarakat, terutama dalam
majlis-majlis yang formal
2.0 LATAR BELAKANG PENULIS
Raja Ali Haji bin Raja Haji Ahmad atau lebih dikenal
sebagai Raja Ali Haji (1808-1873), merupakan salah seorang tokoh pujangga
Melayu yang dilahirkan dalam keluarga bangsawan di Pulau Penyengat, Riau. Beliau
adalah cucu pahlawan Raja Ali Fisabilillah. Sejak kecil, Raja Ali Haji selalu
mengikuti ayahnya, Raja Ahmad ke berbagai tempat. waktu yang berguna itu telah
dimanfaatkan oleh puteranya Raja Ali untuk menemui banyak ulama, untuk
memperdalam ilmu pengetahuan Islamnya, terutama ilmu fiqh. Antara ulama Betawi
yang sering dikunjunginya oleh beliau ialah Sayyid Abdur Rahman al-Mashri (Tim
Penulis, 2008).
Kira-kira
tahun 1827/1243H Raja Ali Haji mengikut bapanya, Raja Ahmad pergi ke Makkah
al-Musyarrafah. Raja Ahmad dan Raja Ali Haji adalah di antara anak Raja Riau
yang pertama menunaikan ibadah haji ketika itu. Pengaruh dan ketokohan beliau
dalam bidang keilmuan bermula semenjak kecil lagi apabila beliau mendalami ilmu
bahasa dan keagamaan di Mekah (Hikamudin Suyuti, 2013). Dalam bidang penulisan,
Raja Ali Haji merupakan penulis pertama yang memberi definisi lengkap mengenai
gurindam. Istilah gurindam sebelum itu tidak memiliki ciri dan bentuk yang
khusus, sebaliknya hanya dianggap sebagai ungkapan puisi biasa yang
berbeza daripada pengucapan seharian. Selain itu, beliau juga merupakan
pengarang Melayu pertama yang mengaplikasikan sistem pentarikhan ke dalam karya
secara tepat dan jelas.
Kehebatan
Raja Ali Haji sebagai tokoh pujangga Melayu juga terserlah melalui hasil
tulisannya yang pelbagai. Kearifan beliau tidak sekadar terhad dalam bidang
agama semata-mata, sebaliknya beliau turut berkarya dalam lapangan disiplin
ilmu yang lain seperti bahasa, sejarah, dan ketatanegaraan. Antara karya yang
dihasilkan oleh beliau termasuklah Syair Sultan Abdul Muluk (1847), Bustan
Al-Katibin (1851), Thamarat Al-Muhimmah (1857), Mukaddimah
Fi-Intizam (1857), Ikat-ikatan Dua Belas Puji (1857), Kitab
Pengetahuan Bahasa (1858), Gurindam Dua Belas (1864), Silsilah Melayu
dan Bugis (1865), dan Tuhfat Al-Nafis (1865) (Ghazali
Fansuri, 2012).
Dalam
himpunan karya-karya tersebut, Tuhfat Al-Nafis merupakan karya yang
amat terkenal,. Karya tersebut dilihat begitu identik dengan diri beliau malah
memainkan peranan sebagai magnum opus atau karya agung yang pernah
dihasilkan oleh Raja Ali Haji. Namun demikian, Gurindam Dua Belas turut
mempunyai mempunyai kedudukannya yang tersendiri. Meskipun dalam bentuknya yang
ringkas, kelebihan Gurindam Dua Belas adalah terletak kepada daya pemikiran dan
falsafahnya yang tinggi. Dalam ungkapan yang padat, Raja Ali Haji masih mampu
menggabungjalinkan unsur estetika luaran dan keindahan dalaman. Istilah dan
gaya bahasa yang digunapakai tidak bersifat lokal semata-mata, sebaliknya turut
dipengaruhi pengaruh dan susunan nahu bahasa Arab (Shafie Abu Bakar, 1996).
Raja
Ali Haji meninggal dunia di Riau pada sekitar tahun 1873. Beliau ditetapkan
oleh pemerintah Republik Indonesia sebagai pahlawan negara pada tahun 2006.
3.0 KEKUATAN GURINDAM DUA BELAS
Gurindam Dua Belas ditulis oleh Raja Ali Haji di
Pulau Penyengat, Riau, pada tarikh 23 Rejab 1263 Hijrah atau 1847 Masihi dalam
usis 38 tahun. Karya ini terdiri daripada 12 Pasal dan dikategorikan sebagai
puisi didaktik kerana mengandungi nasihat dan petunjuk menuju hidup yang
diredhai Allah (Balai Kajian dan Pengembangan Budaya Melayu, 2008). Setiap pasal
dilihat berupaya menyentuh jiwa kesedaran masyarakat, sekaligus memainkan
peranan penting bagi membentuk nilai keperibadian insan berlandaskan syariat
Islam. Nilai-nilai Islam yang disusun dan digarap dalam Gurindam Dua Belas,
secara tidak langsung mencerminkan contoh insan yang memiliki kualiti serta
jati diri yang indah dan sempurna.
3.1 Falsafah dan Pemikiran
Dalam Gurindam Dua Belas ini Raja Ali Haji telah
mengungkapkan falsafah dan pemikiran keagamaan yang pada dasarnya sangat erat
perkaitannya dengan sumber dan muara gurindam sebagai karya sastera iaitu
bidang agama yang melingkupi masyarakat Melayu. Manusia yang telah mengenali
Allah dan dirinya, akan sedar bahawa dia diciptakan Tuhan untuk menghuni bumi
dan mengembangkan hidup dan kehidupannya di dunia. Raja Ali Haji selaku orang
muslim yang taat kepada ajaran Islam menghasilkan gurindam ini untuk memberi
nasihat kepada semua lapisan masyarakat.
Ini gurindam pasal yang kedua belas:
Raja muafakat dengan menteri,
seperti kebun berpagarkan duri.
Betul hati kepada raja,
tanda jadi sebarang kerja.
Hukum adil atas rakyat,
tanda raja beroleh inayat.
Kasihan orang yang berilmu,
tanda rahmat atas dirimu.
Hormat akan orang yang pandai,
tanda mengenal kasa dan cindai.
Ingatkan dirinya mati,
itulah asal berbuat bakti.
Akhirat itu terlalu nyata,
kepada hati
yang tidak buta.
Bagi
Raja Ali Haji, agama Islam merupakan tali pengikat antara semua tingkat sosial
dalam pembinaan kebudayaan sendiri. Agama Islam menjadi penghubung antara
manusia untuk terus bersatu walaupun perkara lain berbeza seperti pangkat,
umur, harta, tahap pendidikan, kaum, bangsa dan tempat tinggal. Formula utama
dalam isu perpaduan adalah kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Dalam
pengajian Fiqh ditekankan sebelum manusia mencari titik perselisihan hendaklah mencari
titik kesatuan kerana kesatuan umat Islam itu adalah asasnya. Asas kesatuan
yang utama adalah bersatu atas nama aqidah.
Dengan
demikian, jelaslah bahawa agama Islam atau nilai-nilai Islam merupakan dorongan
kepada penciptaan Gurindam Dua Belas yang menjadi sumber ilhamnya. Pada Pasal I
Gurindam Dua Belas jelas menunjukkan menerapan nilai-nilai Islam yang ditujukan
kepada masyarakat Islam keseluruhannya.
Ini gurindam pasal yang pertama:
Barang siapa tiada memegang
agama,
sekali-kali tiada boleh dibilangkan
nama.
Barang siapa mengenal yang empat,
maka ia itulah orang yang
ma’rifat
Barang siapa mengenal Allah,
suruh dan tegahnya tiada ia
menyalah.
Barang siapa mengenal diri,
maka telah mengenal akan Tuhan
yang bahari.
Barang siapa mengenal dunia,
tahulah ia barang yang teperdaya.
Barang siapa mengenal akhirat,
tahulah
Ia dunia mudarat.
Raja
Ali Haji menyatakan, orang yang beriman akan sentiasa menyedari makna takut.
Orang beriman akan takut kepada Penciptanya dengan menegakkan dan menjunjung
tinggi ajaran agama, sera melaksanakan perintah dan menjauhi larangan Tuhan
dengan istilah beribadah kepada Tuhan. Orang yang percaya akan kepada Tuhan
akan melaksanakan tanggungjawabnya sebagai hamba Tuhan dengan melakukan ibadah.
Allah berfirman di dalam Al-Qur’an surat adz-Dzariyat ayat 56 yang membawa erti:
“Tidaklah Aku (Allah) menciptakan
jin dan manusia kecuali untuk mengabdi / beribadah kepada-Ku.”
Ibadah
adalah amalan pokok dalam kehidupan manusia, sebab manusia diciptakan oleh
Allah swt, tidak lain adalah dalam rangka untuk mengabdi (beribadah). Raja Ali
Haji menegaskan bahawa orang yang mengenal dan menghayati pasal gurindam
pertama akan mengetahu makna sebenar takut atau takwa. Ibadah yang sentiasa
ditekankan dalam gurindam pasal kedua adalah mengenai mendirikan solat,
melaksanakan puasa, mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji. Dalam Al-Quran
banyak menyentuh mengenai keperluan beribadah seperti mendirikan solat iaitu
menyembah Tuhan yang satu.
“Sesungguhnya agama Islam inilah
agama kamu, agama yang satu, dan Aku adalah Tuhanmu, maka sembahlah Aku.” (Al-Anbiya’:92)
Jelaslah ayat di atas menjadi dasar bagi manusia
dalam beribadah. Gambaran tentang keperluan menjalankan ibadah terlihat pada
kutipan pasal kedua seperti berikut:
Ini gurindam pasal yang kedua:
Barang siapa mengenal yang
tersebut,
tahulah ia makna takut.
Barang siapa meninggalkan
sembahyang,
seperti rumah tiada bertiang.
Barang siapa meninggalkan puasa,
tidaklah mendapat dua termasa.
Barang siapa meninggalkan zakat,
tiadalah hartanya beroleh berkat.
Barang siapa meninggalkan haji,
tiadalah
ia menyempurnakan janji.
Demikianlah
cara Raja Ali Haji telah menunjukkan kemampuannya dalam menyerap teks-teks
bersumberkan ajaran agma iaitu ajaran Islam dalam bentuk bait-bait gurindam.
Gurindam Dua Belas mengandungi nasihat ditulis dalam bentuk yang berhemah,
santun, dan beradab sesuai dengan semangat zaman beberapa kurun yang lalu (Mohd
Saleeh Rahamad dan Mohd Rozlan Mohamed Noor, 2014).
3.2 Kepengarangan dan Estetika
Perjalanan Raja Ali Haji ke Mekah bukan sahaja
menambahkan pengetahuan keIslaman Raja Ali Haji dan ayahnya, malah telah
menumbuhkan kesedaran baharu tentang pentingnya bahasa dan perlunya bersatu
untuk membebaskan diri daripada koloniaslisme. Benih-benih kesedaran inilah
yang mempengaruhi keperibadian Raja Ali Haji terutama terhadap pentingnya
bahasa sebagai media untuk menyatukan masyarakat Melayu. Bahasa merupakan
saluran utama yang digunakan oleh manusia untuk membangunkan peradabannya.
Melalui bahasa, manusia mengembangkan spiritual, intelektual, dan sosialnya.
Manusia berfikir dengan bahasa sebelum pemikiran itu diterjemahkan dalam bentuk
lisan.
Melalui
Gurindam Dua Belas, nampaknya Raja Ali Haji hendak membangun sebuah masyarakat
Melayu yang berlandaskan nilai-nilai keislaman. Raja Ali Haji menciptakan
karyanya, Gurindam Dua Belas dipengaruhi oleh banyak hal yang berkaitan dengan
riwayat hidupnya, baik secara langsung mahu pun tidak langsung. Keindahan
estetika yang terdapat dalam pemilihan kata dalam Gurindam Dua Belas berjaya
menyampaikan matlamat penulisannya. Diksi atau pilihan kata yang digunakan
dalam Gurindam adalah kata-kata yang menyatakan
hubungan sebab-akibat atau hubungan akibat-sebab, misalnya;
Kurang
fikir kurang siasat
Tentu dirimu kelak tersesat
Orang tergesa-gesa biasanya
kurang memikirkan sesuatu yang akan dilaksanakan dan bisa berakibat membawa
orang tersebut ke arah kesesatan. Dia sebelumnya tidak memikirkan efek samping
atau risiko dan strategi untuk mengatasinya. Pilihan kata pada Gurindam di atas
hampir sama dengan Gurindam berikut
Fikir dahulu sebelum berkata
Supaya terelak silang sengketa
Unsur
gaya bahasa dalam Gurindam Dua Belas membuat larik menjadi padat dan sarat
makna. Oleh sebab itu, pembaca mudah memahami isi yang terkandung dalam gurindam
tersebut. Selain itu, gaya bahasa yang terdapat di dalam Gurindam Dua Belas
lebih banyak menggunakan makna kata denotatif dan konotatif seperti mengenal
agama yang bermakna konotasi dan apabila perkataan yang amat kasar yang
bermakna denotatif.
Aspek
puitik yang terdapat dalam Gurindam Dua Belas iaitu persamaan bunyi. Persamaan
bunyi adalah persamaan yang terdapat pada kalimat atau perkataan awal, tengah
dan akhir. Walaupun sajak bukan menjadi syarat utama dalam puisi lama namun
dalam Gurindam Dua Belas menggunakan sajak a-a pada akhir barisnya.
Citraan
yang terdapat pada Gurindam Dua Belas antara lain pada Pasal pertama dan kedua
terdapat citraan asosiasi intelektual iaitu adanya gambaran tentang bagaimana
seseorang mengenal Tuhannya. Gambaran tersebut dapat mengarahkan pembaca untuk
sentiasa berfikir bahawa segala sesuatu yang dilakukan di dunia akan memberi
kesan kepada akhirat. Pada pasal ketiga terdapat citra penglihatan,
pendengaran, perabaan, dan juga rasa. Pada pasal keempat terdapat citra
penglihatan yang ditandai dengan kata tubuh., pasal kelima terdapat citraan
penglihatan yang ditandai dengan kata lihat, pasal keenam terdapat citra
penawar yang diandai dengan perkataan ubat, pasal ketujuh terdapat citra
perasaan manusia yang ditandai dengan kata sabar, cemburu, lemah lembut, dan
kasar, pada pasal kelapan terdapat citra sikap tentang sebuah kepercayaan yang
ditandai dengan kata khianat, dan pada pasal kedua belas menggambarkan tentang
kematian dan kehidupan diakhirat yang ditandai dengan kata mati.
Gaya
estetika retorik yang ada dalam Gurindam Dua Belas iaitu pengulangan kata.
Contoh pengulangan bunyi terdapat dalam Pasal I, bait pertama ialah pengulangan
bunyi kata ‘tiada’:
Barang siapa tiada memegang agama,
sekali-kali
tiada boleh dibilangkan nama
Amanat
atau nasihat yang terkandung dalam Gurindam Dua Belas iaitu pada Pasal I dan II
memberi nasihat tentang agama. Pasal III tentang budi pekerti, iaitu menahan
kata-kata yang tidak perlu dan makan seperlunya. Pasal IV tentang tabiat yang
mulia, yang muncul dari hati nurani dan akal fikiran. Pasal V tentang
pentingnya pendidikan dan memperluas pergaulan dengan kaum terpelajar. Pasal VI
tentang pergaulan, yang menyarankan untuk mencari sahabat yang baik, demikian
pula guru sejati yang dapat mengajarkan mana yang baik dan buruk.
Pasal
VII berisi nasihat agar orang tua membangun akhlak dan budi pekerti
anak-anaknya sejak kecil dengan sebaik mungkin. Jika tidak, kelak orang tua
yang akan rugi sendiri. Pasal VIII berisi nasihat agar orang tidak percaya pada
orang yang culas dan tidak berprasangka buruk terhadap seseorang. Pasal IX
berisi nasihat tentang moral pergaulan kaum wanita dan tentang pendidikan.
Hendaknya dalam pergaulan antara kaum wanita ada pengendalian diri dan setiap
orang selalu rajin beribadah agar kuat imannya. Pasal X berisi nasihat
keagamaan dan budi pekerti, yaitu kewajiban anak untuk menghormati orang
tuanya. Pasal XI berisi nasihat kepada para pemimpin agar menghindari tindakan
yang tercela, berusaha melaksanakan amanat anak buah dalam tugasnya, serta
tidak mengkhianat. Pasal XII (terakhir) berisi nasihat keagamaan, agar manusia
selalu ingat hari kematian dan kehidupan di akhirat.
4.0 KESIMPULAN
Kesimpulannya, sehingga kini Gurindam Dua Belas
masih tetap bertahan walaupun dalam era modenisasi. Hal ini demikian kerana
Gurindam Dua Belas merupakan jenis pantun lama yang mempunyai keindahan yang
kuat. Bahasa indah yang dilekatkan dalam Gurindam Dua Belas bersifat objektif
serta menggambarkan jati diri Raja Ali Haji dan latar sosial penulisan karya
tersebut. Gurindam Dua Belas memuat nilai-nilai luhur yang berguna bagi
pengalaman hidup masyarakat atau pembaca. Hal itu bererti kehadiran karya sastera
setiasa membawa banyak nilai persoalan termasuklah persoalan moral. Daripada
nilai-nilai yang terkandung dalam Gurindam Dua Belas antara nilainya seperti
menjaga hubungan manusia dengan diri sendiri, dan hubungan manusia dengan
manusia lain, hubungan manusia dengan Tuhannya, manusia dapat memahami dan
mempelajari dengan lebih teapt lagi nilai moral yang terkandung dalam teks
sastera Melayu. Sebagai masyarakat yang memiliki sifat cintakan karya-karya
agung, masyarakat perlulah menjaga dan melestarikannya dengan baik kerana
setiap penulisan sesebuah karya memiliki falsafah, pemikiran, kepengarangan dan
estetika yang tersendiri yang berbeza dengan karya zaman sekarang.
BIBLIOGRAFI
Tim Penulis, (2008).
Pahlawan Indonesia. Indonesia: Media Pusindo (Puspa Swara Group).
Hikamudin Suyuti,
(2013). Sastra hebat: gurindam 12 karya Raja Ali Haji bin Raja Haji Ahmad.
Dipetik pada Mei 10, 2015 daripada http://hikamudin.blogspot.com/2013/12/sastra-hebat-gurindam-12-karya-raja-ali.html
Balai Kajian dan
Pengembangan Budaya Melayu, (2008). Dipetik pada Mei 10, 2015 daripada http://www.rajaalihaji.com/id/index.php#
Ghazali Fansuri,
(2012). Kita dan sejarah – gurindam 12 Raja Ali Haji. Dipetik pada Mei 12, 2015
daripada http://ghazzal-fansuri.blogspot.com/2012/07/kita-dan-sejarah-gurindam-12-raja-ali.html
Mohd Rashid Md Idris,
Abd. Rahman Napiah dan Sri Lanang Jaya Rohani, (2014). Karya agung Melayu.
Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Mohd Saleeh Rahamad dan
Mohd Rozlan Mohamed Noor, (2014). Sastera Teras Negara Bangsa. Kuala Lumpur:
Institut Terjemahan & Buku Malaysia Berhad.
Lucy Estriani, (2012).
Analisis unsur-unsur puisi ‘Gurindam dua belas” karya Raja Ali Haji. Dipetik
pada Mei 11, 2015 daripada http://lusyestriani.blogspot.com/2012/12/gurindam-dua-belas.html
Siti Zaleha M. Hashim
dan Khadijah Hashim, (2008). Puisi tunas bangsa. Selangor: ‘K’ Publishing Sdn
Bhd.
H. Iberamsyah Barbary, (2015).
1001 gurindam. Jakarta Selatan: EnterMedia.
No comments:
Post a Comment