Friday 29 May 2015

TUGASAN INDIVIDU : GURINDAM 12











BMS3022 KARYA AGUNG MELAYU

KUMPULAN A


TUGASAN INDIVIDU
______________________________________________________________________________
TAJUK :
KEKUATAN GURINDAM 12
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


NAMA :
NURHASYIMAH BINTI MAT SAEI
D20111047543


PENSYARAH :
DR.. SERI LANANG JAYA BIN HAJI ROHANI


TARIKH HANTAR : 16 MEI 2015

SEMESTER 2 SESI 2014/2015
IJAZAH SARJANA MUDA PENDIDIKAN BAHASA MELAYU




1.0       PENGENALAN

Gurindam ialah puisi tradisional ataupun disebut sebagai puisi lama. Menurut pengkaji kesusasteraan tradisional, gurindam berasal daripada bahasa Sanskrit. Gurindam terdiri daripada beberapa bentuk. Terdapat bentuk bebas yang tidak tentu barisnya dan terdapat juga bentuk terikat dengan dua baris sahaja serta ada juga yang dibangunkan oleh empat baris ayat. Setiap rangkap mengandungi tiga hingga enam patah perkataan. Biasanya beberapa rangkap gurindam diperlukan untuk melengkapkan cerita atau nasihat (Siti Zaleha M. Hashim dan Khadijah Hashim, 2008). Menurut Raja Ali Haji,

“…adapun gurindam itu, iaitu perkataan yang bersajak akhir pasangannya, tetapi sempurna perkataanya dengan satu pasangannya sahaja, jadilah seperti sajak yang pertama itu syarat dan sajak yang kedua itu jadi seperti jawab” (dalam H. Iberamsyah Barbary, 2015)

Menurut Za’ba (1962) gurindam merupakan puisi yang tidak mengandung sukatan yang tetap. Puisi ini mengandung fikiran yang bernas dan digubahkan dalam bahasa yang indah untuk dinyayikan bagi tujuan hiburan.

            Kehidupan hari ini penuh cabaran dan pancaroba. Justeru, apa juga pesanan, nasihat dan bimbingan daripada orang-orang tua dahulu melalui kata-kata seharusnya direnung, diingat dan dijadikan panduan dalam kehidupan. Kebijaksanaan berbahasa dalam menyampaikan nasihat terdapat dalam keindahan gurindam. Berdasarkan isinya, gurindam dapatlah dianggap sebagai puisi yang digunakan untuk tujuan pendidikan dan huburan. Selain itu, gurindam juga berfungsi sebagai dokumentasi gambaran masyarakat yang dapat memancarkan kreativiti dan estetika serta dayaintelektual masyarakat Melayu lama dalam menangani hal kehidupan mereka. Gurindam juga dapat dijadikan media komunikasi antara ahli masyarakat, terutama dalam majlis-majlis yang formal



2.0       LATAR BELAKANG PENULIS

Raja Ali Haji bin Raja Haji Ahmad atau lebih dikenal sebagai Raja Ali Haji (1808-1873), merupakan salah seorang tokoh pujangga Melayu yang dilahirkan dalam keluarga bangsawan di Pulau Penyengat, Riau. Beliau adalah cucu pahlawan Raja Ali Fisabilillah. Sejak kecil, Raja Ali Haji selalu mengikuti ayahnya, Raja Ahmad ke berbagai tempat. waktu yang berguna itu telah dimanfaatkan oleh puteranya Raja Ali untuk menemui banyak ulama, untuk memperdalam ilmu pengetahuan Islamnya, terutama ilmu fiqh. Antara ulama Betawi yang sering dikunjunginya oleh beliau ialah Sayyid Abdur Rahman al-Mashri (Tim Penulis, 2008).

            Kira-kira tahun 1827/1243H Raja Ali Haji mengikut bapanya, Raja Ahmad pergi ke Makkah al-Musyarrafah. Raja Ahmad dan Raja Ali Haji adalah di antara anak Raja Riau yang pertama menunaikan ibadah haji ketika itu. Pengaruh dan ketokohan beliau dalam bidang keilmuan bermula semenjak kecil lagi apabila beliau mendalami ilmu bahasa dan keagamaan di Mekah (Hikamudin Suyuti, 2013). Dalam bidang penulisan, Raja Ali Haji merupakan penulis pertama yang memberi definisi lengkap mengenai gurindam. Istilah gurindam sebelum itu tidak memiliki ciri dan bentuk yang khusus, sebaliknya hanya dianggap  sebagai ungkapan puisi biasa yang berbeza daripada pengucapan seharian. Selain itu, beliau juga merupakan pengarang Melayu pertama yang mengaplikasikan sistem pentarikhan ke dalam karya secara tepat dan jelas.

            Kehebatan Raja Ali Haji sebagai tokoh pujangga Melayu juga terserlah melalui hasil tulisannya yang pelbagai. Kearifan beliau tidak sekadar terhad dalam bidang agama semata-mata, sebaliknya beliau turut berkarya dalam lapangan disiplin ilmu yang lain seperti bahasa, sejarah, dan ketatanegaraan. Antara karya yang dihasilkan oleh beliau termasuklah Syair Sultan Abdul Muluk (1847), Bustan Al-Katibin (1851), Thamarat Al-Muhimmah (1857), Mukaddimah Fi-Intizam (1857), Ikat-ikatan Dua Belas Puji (1857), Kitab Pengetahuan Bahasa (1858), Gurindam Dua Belas (1864), Silsilah Melayu dan Bugis (1865), dan Tuhfat Al-Nafis (1865) (Ghazali Fansuri, 2012).

            Dalam himpunan karya-karya tersebut, Tuhfat Al-Nafis merupakan karya yang amat terkenal,. Karya tersebut dilihat begitu identik dengan diri beliau malah memainkan peranan sebagai magnum opus atau karya agung yang pernah dihasilkan oleh Raja Ali Haji. Namun demikian, Gurindam Dua Belas turut mempunyai mempunyai kedudukannya yang tersendiri. Meskipun dalam bentuknya yang ringkas, kelebihan Gurindam Dua Belas adalah terletak kepada daya pemikiran dan falsafahnya yang tinggi. Dalam ungkapan yang padat, Raja Ali Haji masih mampu menggabungjalinkan unsur estetika luaran dan keindahan dalaman. Istilah dan gaya bahasa yang digunapakai tidak bersifat lokal semata-mata, sebaliknya turut dipengaruhi pengaruh dan susunan nahu bahasa Arab (Shafie Abu Bakar, 1996). 

            Raja Ali Haji meninggal dunia di Riau pada sekitar tahun 1873. Beliau ditetapkan oleh pemerintah Republik Indonesia sebagai pahlawan negara pada tahun 2006.


3.0       KEKUATAN GURINDAM DUA BELAS

Gurindam Dua Belas ditulis oleh Raja Ali Haji di Pulau Penyengat, Riau, pada tarikh 23 Rejab 1263 Hijrah atau 1847 Masihi dalam usis 38 tahun. Karya ini terdiri daripada 12 Pasal dan dikategorikan sebagai puisi didaktik kerana mengandungi nasihat dan petunjuk menuju hidup yang diredhai Allah (Balai Kajian dan Pengembangan Budaya Melayu, 2008). Setiap pasal dilihat berupaya menyentuh jiwa kesedaran masyarakat, sekaligus memainkan peranan penting bagi membentuk nilai keperibadian insan berlandaskan syariat Islam. Nilai-nilai Islam yang disusun dan digarap dalam Gurindam Dua Belas, secara tidak langsung mencerminkan contoh insan yang memiliki kualiti serta jati diri yang indah dan sempurna.

3.1       Falsafah dan Pemikiran 

Dalam Gurindam Dua Belas ini Raja Ali Haji telah mengungkapkan falsafah dan pemikiran keagamaan yang pada dasarnya sangat erat perkaitannya dengan sumber dan muara gurindam sebagai karya sastera iaitu bidang agama yang melingkupi masyarakat Melayu. Manusia yang telah mengenali Allah dan dirinya, akan sedar bahawa dia diciptakan Tuhan untuk menghuni bumi dan mengembangkan hidup dan kehidupannya di dunia. Raja Ali Haji selaku orang muslim yang taat kepada ajaran Islam menghasilkan gurindam ini untuk memberi nasihat kepada semua lapisan masyarakat.

Ini gurindam pasal yang kedua belas:
Raja muafakat dengan menteri,
seperti kebun berpagarkan duri.
Betul hati kepada raja,
tanda jadi sebarang kerja.
Hukum adil atas rakyat,
tanda raja beroleh inayat.
Kasihan orang yang berilmu,
tanda rahmat atas dirimu.
Hormat akan orang yang pandai,
tanda mengenal kasa dan cindai.
Ingatkan dirinya mati,
itulah asal berbuat bakti.
Akhirat itu terlalu nyata,
kepada hati yang tidak buta.

            Bagi Raja Ali Haji, agama Islam merupakan tali pengikat antara semua tingkat sosial dalam pembinaan kebudayaan sendiri. Agama Islam menjadi penghubung antara manusia untuk terus bersatu walaupun perkara lain berbeza seperti pangkat, umur, harta, tahap pendidikan, kaum, bangsa dan tempat tinggal. Formula utama dalam isu perpaduan adalah kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Dalam pengajian Fiqh ditekankan sebelum manusia mencari titik perselisihan hendaklah mencari titik kesatuan kerana kesatuan umat Islam itu adalah asasnya. Asas kesatuan yang utama adalah bersatu atas nama aqidah.

            Dengan demikian, jelaslah bahawa agama Islam atau nilai-nilai Islam merupakan dorongan kepada penciptaan Gurindam Dua Belas yang menjadi sumber ilhamnya. Pada Pasal I Gurindam Dua Belas jelas menunjukkan menerapan nilai-nilai Islam yang ditujukan kepada masyarakat Islam keseluruhannya.

Ini gurindam pasal yang pertama:
Barang siapa tiada memegang agama,
sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.
Barang siapa mengenal yang empat,
maka ia itulah orang yang ma’rifat
Barang siapa mengenal Allah,
suruh dan tegahnya tiada ia menyalah.
Barang siapa mengenal diri,
maka telah mengenal akan Tuhan yang bahari.
Barang siapa mengenal dunia,
tahulah ia barang yang teperdaya.
Barang siapa mengenal akhirat,
tahulah Ia dunia mudarat.

            Raja Ali Haji menyatakan, orang yang beriman akan sentiasa menyedari makna takut. Orang beriman akan takut kepada Penciptanya dengan menegakkan dan menjunjung tinggi ajaran agama, sera melaksanakan perintah dan menjauhi larangan Tuhan dengan istilah beribadah kepada Tuhan. Orang yang percaya akan kepada Tuhan akan melaksanakan tanggungjawabnya sebagai hamba Tuhan dengan melakukan ibadah. Allah berfirman di dalam Al-Qur’an surat adz-Dzariyat ayat 56 yang membawa erti:

“Tidaklah Aku (Allah) menciptakan jin dan manusia kecuali untuk mengabdi / beribadah kepada-Ku.”
           Ibadah adalah amalan pokok dalam kehidupan manusia, sebab manusia diciptakan oleh Allah swt, tidak lain adalah dalam rangka untuk mengabdi (beribadah). Raja Ali Haji menegaskan bahawa orang yang mengenal dan menghayati pasal gurindam pertama akan mengetahu makna sebenar takut atau takwa. Ibadah yang sentiasa ditekankan dalam gurindam pasal kedua adalah mengenai mendirikan solat, melaksanakan puasa, mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji. Dalam Al-Quran banyak menyentuh mengenai keperluan beribadah seperti mendirikan solat iaitu menyembah Tuhan yang satu.

“Sesungguhnya agama Islam inilah agama kamu, agama yang satu, dan Aku adalah Tuhanmu, maka sembahlah Aku.” (Al-Anbiya’:92)
Jelaslah ayat di atas menjadi dasar bagi manusia dalam beribadah. Gambaran tentang keperluan menjalankan ibadah terlihat pada kutipan pasal kedua seperti berikut:

Ini gurindam pasal yang kedua:
Barang siapa mengenal yang tersebut,
tahulah ia makna takut.
Barang siapa meninggalkan sembahyang,
seperti rumah tiada bertiang.
Barang siapa meninggalkan puasa,
tidaklah mendapat dua termasa.
Barang siapa meninggalkan zakat,
tiadalah hartanya beroleh berkat.
Barang siapa meninggalkan haji,
tiadalah ia menyempurnakan janji.

            Demikianlah cara Raja Ali Haji telah menunjukkan kemampuannya dalam menyerap teks-teks bersumberkan ajaran agma iaitu ajaran Islam dalam bentuk bait-bait gurindam. Gurindam Dua Belas mengandungi nasihat ditulis dalam bentuk yang berhemah, santun, dan beradab sesuai dengan semangat zaman beberapa kurun yang lalu (Mohd Saleeh Rahamad dan Mohd Rozlan Mohamed Noor, 2014).


3.2       Kepengarangan dan Estetika

Perjalanan Raja Ali Haji ke Mekah bukan sahaja menambahkan pengetahuan keIslaman Raja Ali Haji dan ayahnya, malah telah menumbuhkan kesedaran baharu tentang pentingnya bahasa dan perlunya bersatu untuk membebaskan diri daripada koloniaslisme. Benih-benih kesedaran inilah yang mempengaruhi keperibadian Raja Ali Haji terutama terhadap pentingnya bahasa sebagai media untuk menyatukan masyarakat Melayu. Bahasa merupakan saluran utama yang digunakan oleh manusia untuk membangunkan peradabannya. Melalui bahasa, manusia mengembangkan spiritual, intelektual, dan sosialnya. Manusia berfikir dengan bahasa sebelum pemikiran itu diterjemahkan dalam bentuk lisan.

            Melalui Gurindam Dua Belas, nampaknya Raja Ali Haji hendak membangun sebuah masyarakat Melayu yang berlandaskan nilai-nilai keislaman. Raja Ali Haji menciptakan karyanya, Gurindam Dua Belas dipengaruhi oleh banyak hal yang berkaitan dengan riwayat hidupnya, baik secara langsung mahu pun tidak langsung. Keindahan estetika yang terdapat dalam pemilihan kata dalam Gurindam Dua Belas berjaya menyampaikan matlamat penulisannya. Diksi atau pilihan kata yang digunakan dalam Gurindam adalah kata-kata yang menyatakan  hubungan sebab-akibat atau hubungan akibat-sebab, misalnya;

Kurang fikir kurang siasat
Tentu dirimu kelak tersesat

          Orang tergesa-gesa  biasanya kurang memikirkan sesuatu yang akan dilaksanakan dan bisa berakibat membawa orang tersebut ke arah kesesatan. Dia sebelumnya tidak memikirkan efek samping atau risiko dan strategi untuk mengatasinya. Pilihan kata pada Gurindam di atas hampir sama dengan Gurindam berikut

Fikir dahulu sebelum berkata
Supaya terelak silang sengketa

            Unsur gaya bahasa dalam Gurindam Dua Belas membuat larik menjadi padat dan sarat makna. Oleh sebab itu, pembaca mudah memahami isi yang terkandung dalam gurindam tersebut. Selain itu, gaya bahasa yang terdapat di dalam Gurindam Dua Belas lebih banyak menggunakan makna kata denotatif dan konotatif seperti mengenal agama yang bermakna konotasi dan apabila perkataan yang amat kasar yang bermakna denotatif.

       Aspek puitik yang terdapat dalam Gurindam Dua Belas iaitu persamaan bunyi. Persamaan bunyi adalah persamaan yang terdapat pada kalimat atau perkataan awal, tengah dan akhir. Walaupun sajak bukan menjadi syarat utama dalam puisi lama namun dalam Gurindam Dua Belas menggunakan sajak a-a pada akhir barisnya.

            Citraan yang terdapat pada Gurindam Dua Belas antara lain pada Pasal pertama dan kedua terdapat citraan asosiasi intelektual iaitu adanya gambaran tentang bagaimana seseorang mengenal Tuhannya. Gambaran tersebut dapat mengarahkan pembaca untuk sentiasa berfikir bahawa segala sesuatu yang dilakukan di dunia akan memberi kesan kepada akhirat. Pada pasal ketiga terdapat citra penglihatan, pendengaran, perabaan, dan juga rasa. Pada pasal keempat terdapat citra penglihatan yang ditandai dengan kata tubuh., pasal kelima terdapat citraan penglihatan yang ditandai dengan kata lihat, pasal keenam terdapat citra penawar yang diandai dengan perkataan ubat, pasal ketujuh terdapat citra perasaan manusia yang ditandai dengan kata sabar, cemburu, lemah lembut, dan kasar, pada pasal kelapan terdapat citra sikap tentang sebuah kepercayaan yang ditandai dengan kata khianat, dan pada pasal kedua belas menggambarkan tentang kematian dan kehidupan diakhirat yang ditandai dengan kata mati.

            Gaya estetika retorik yang ada dalam Gurindam Dua Belas iaitu pengulangan kata. Contoh pengulangan bunyi terdapat dalam Pasal I, bait pertama ialah pengulangan bunyi kata ‘tiada’:

Barang siapa tiada memegang agama,
sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama

            Amanat atau nasihat yang terkandung dalam Gurindam Dua Belas iaitu pada Pasal I dan II memberi nasihat tentang agama. Pasal III tentang budi pekerti, iaitu menahan kata-kata yang tidak perlu dan makan seperlunya. Pasal IV tentang tabiat yang mulia, yang muncul dari hati nurani dan akal fikiran. Pasal V tentang pentingnya pendidikan dan memperluas pergaulan dengan kaum terpelajar. Pasal VI tentang pergaulan, yang menyarankan untuk mencari sahabat yang baik, demikian pula guru sejati yang dapat mengajarkan mana yang baik dan buruk.

            Pasal VII berisi nasihat agar orang tua membangun akhlak dan budi pekerti anak-anaknya sejak kecil dengan sebaik mungkin. Jika tidak, kelak orang tua yang akan rugi sendiri. Pasal VIII berisi nasihat agar orang tidak percaya pada orang yang culas dan tidak berprasangka buruk terhadap seseorang. Pasal IX berisi nasihat tentang moral pergaulan kaum wanita dan tentang pendidikan. Hendaknya dalam pergaulan antara kaum wanita ada pengendalian diri dan setiap orang selalu rajin beribadah agar kuat imannya. Pasal X berisi nasihat keagamaan dan budi pekerti, yaitu kewajiban anak untuk menghormati orang tuanya. Pasal XI berisi nasihat kepada para pemimpin agar menghindari tindakan yang tercela, berusaha melaksanakan amanat anak buah dalam tugasnya, serta tidak mengkhianat. Pasal XII (terakhir) berisi nasihat keagamaan, agar manusia selalu ingat hari kematian dan kehidupan di akhirat.


4.0       KESIMPULAN

Kesimpulannya, sehingga kini Gurindam Dua Belas masih tetap bertahan walaupun dalam era modenisasi. Hal ini demikian kerana Gurindam Dua Belas merupakan jenis pantun lama yang mempunyai keindahan yang kuat. Bahasa indah yang dilekatkan dalam Gurindam Dua Belas bersifat objektif serta menggambarkan jati diri Raja Ali Haji dan latar sosial penulisan karya tersebut. Gurindam Dua Belas memuat nilai-nilai luhur yang berguna bagi pengalaman hidup masyarakat atau pembaca. Hal itu bererti kehadiran karya sastera setiasa membawa banyak nilai persoalan termasuklah persoalan moral. Daripada nilai-nilai yang terkandung dalam Gurindam Dua Belas antara nilainya seperti menjaga hubungan manusia dengan diri sendiri, dan hubungan manusia dengan manusia lain, hubungan manusia dengan Tuhannya, manusia dapat memahami dan mempelajari dengan lebih teapt lagi nilai moral yang terkandung dalam teks sastera Melayu. Sebagai masyarakat yang memiliki sifat cintakan karya-karya agung, masyarakat perlulah menjaga dan melestarikannya dengan baik kerana setiap penulisan sesebuah karya memiliki falsafah, pemikiran, kepengarangan dan estetika yang tersendiri yang berbeza dengan karya zaman sekarang.



BIBLIOGRAFI

Tim Penulis, (2008). Pahlawan Indonesia. Indonesia: Media Pusindo (Puspa Swara Group).
Hikamudin Suyuti, (2013). Sastra hebat: gurindam 12 karya Raja Ali Haji bin Raja Haji Ahmad. Dipetik pada Mei 10, 2015 daripada http://hikamudin.blogspot.com/2013/12/sastra-hebat-gurindam-12-karya-raja-ali.html
Balai Kajian dan Pengembangan Budaya Melayu, (2008). Dipetik pada Mei 10, 2015 daripada http://www.rajaalihaji.com/id/index.php#
Ghazali Fansuri, (2012). Kita dan sejarah – gurindam 12 Raja Ali Haji. Dipetik pada Mei 12, 2015 daripada http://ghazzal-fansuri.blogspot.com/2012/07/kita-dan-sejarah-gurindam-12-raja-ali.html
Mohd Rashid Md Idris, Abd. Rahman Napiah dan Sri Lanang Jaya Rohani, (2014). Karya agung Melayu. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Mohd Saleeh Rahamad dan Mohd Rozlan Mohamed Noor, (2014). Sastera Teras Negara Bangsa. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan & Buku Malaysia Berhad.
Lucy Estriani, (2012). Analisis unsur-unsur puisi ‘Gurindam dua belas” karya Raja Ali Haji. Dipetik pada Mei 11, 2015 daripada http://lusyestriani.blogspot.com/2012/12/gurindam-dua-belas.html
Siti Zaleha M. Hashim dan Khadijah Hashim, (2008). Puisi tunas bangsa. Selangor: ‘K’ Publishing Sdn Bhd.
H. Iberamsyah Barbary, (2015). 1001 gurindam. Jakarta Selatan: EnterMedia.


No comments:

Post a Comment