Friday 29 May 2015

ANALISIS KARYA AGUNG TRADISIONAL : HIKAYAT INDERAPUTERA


BMS 3022
KARYA AGUNG MELAYU

TAJUK:

ANALISIS KARYA TRADISIONAL: HIKAYAT INDERAPUTERA


AHLI KUMPULAN:

NAMA
NO. MATRIK

AISYAH BINTI MUHD RASHID
D20111047552
NURUL NAJIHAH BINTI RAMLI
D 20111047545
SITI NOOR AZZIRA BINTI AMRAN    
D 20111047521
NORSHAPIKA BINTI HASHIM
D 20111047551
NURHASYIMAH BINTI MAT SAEI      
D 20111047543


KUMPULAN: A


PENSYARAH:
DR. SERI LANANG JAYA BIN HAJI ROHANI


IJAZAH SARJANA MUDA PENDIDIKAN BAHASA MELAYU
JABATAN BAHASA DAN KESUSASTERAAN MELAYU
FAKULTI BAHASA DAN KOMUNIKASI
UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS




1.0       Pengenalan
Karya agung dalam konteks dunia Melayu boleh ditakrifkan sebagai karya yang nilainya tahan zaman, yakni yang kekal sepanjang zaman sebagai khazanah budaya dan ilmu Melayu. Nilai yang dimaksudkan ialah nilai seninya, nilai budayanya, nilai ilmu dan pemikiran yang terkandung dalam di dalamnya, nilai pada teknik kepengarangannya yang luar biasa, dan nilai bahasanya yang tinggi dan indah, semuanya lahir dalam kesepaduan bentuk, bahasa dan gaya penceritaan yang ‘luar biasa’. Maksud ‘luar biasa’ ini dapat kita lihat dan rasakan apabila kita mengkaji cara atau kaedah berfikir dan bercerita yang digunakan, sama ada secara sedar, spontan, atau secara ‘terancang’, bagi menyampaikan sesuatu ilmu, konsep, pandangan hidup, mesej dan lain-lain (Hassan Ahmad; 2005 dalam Mohd Rashid Md Idris et al).

            Karya agung ialah karya ulung yang meninggalkan kesan budaya, pemikiran, pandangan dan falsafah hidup yang berkekalan dalam ingatan bersama sesuatu bangsa. Yang dimaksudkan dengan karya ulung ialah karya yang berjaya meninggalkan kesan seni, ilmu, falsafah dan nilai budaya dan sosial yang kekal dalam kesedaran atau psyche dan ingatan bersama bangsa itu sepanjang sejarahnya. Unsur mutu, nilai ketamadunan dan nilai kemanusiaan semestinya hadir dalam karya seperti itu. Selain itu, karya agung juga sebuah karya yang dianggap oleh pelbagai institusi dan badan berautoriti sebagai karya yang mencerminkan kehebatan sesuatu bangsa melalui amalan cara hidup, adat istiadat, falsafah, budaya, dan sosial yang kekal dalam kesedaran dan ingatan pembaca. Unsur dalam karya ini merangkumi mutu, nilai ketamadunan dan nilai kemanusiaan di dalam karya tersebut (Mohd Rashid Md Idris et al.; 2014).

            Karya agung melambangkan keunggulan daya cipta bangsa itu untuk membentuk tradisi dan identitinya yang tersendiri. Tamadun Greek, Cina, India, Mesir dan bangsa-bangsa yang lain dikenali melalui karya seni, pemikiran, falsafah, sastera dan dicetuskan oleh pemikir, seniman dan sasterawan zaman dahulu kala. Mereka yang mampu meninggalkan pengaruh yang besar dan kekal sepanjang zaman, dipelajari, dijadikan petua, dikekalkan atau dicerna oleh keturunan berikutnya sehinggalah hasilnya menjadi tradisi dan warisan bangsa hingga ke zaman ini (Hassan Ahmad; 2005 dalam Mohd Rashid Md Idris et al.).

            Sesuatu karya untuk menjadi tonggak keintelektualan sesuatu bangsa pastinya perlu berbentuk tulisan kerana melalui tulisan sahaja sesuatu karya dapat dikenal segala maklumat yang terkandung di dalamnya, sekali gus menggambarkan kehebatan bangsa tersebut. Mungkin asalnya karya itu dalam bentuk lisan tetapi melalui usaha-usaha yang terkemudian, bahan-bahan lisan itu ditulis dan dibukukan bagi menjamin kelangsungannya. Melalui tulisan, dapat dikenal keindahan bahasa yang digubah dan jalinan fikir yang diungkap sehingga ke hari ini. Sesebuah karya kesusasteraan diangkat sebagai karya agung berdasarkan ciri-ciri yang ada pada karya berkenaan. Namun, perlu diingat bahawa tidak ada ukuran yang sejagat berkaitan ciri-ciri ini. Hal ini demikian kerana setiap karya sastera lahir daripada tradisi, budaya dan tamadun yang berbeza-beza. Penelitian ciri-ciri sesebuah karya kesusasteraan diangkat sebagai karya agung Melayu dilihat dari beberapa aspek iaitu pemikiran dalam karya agung, estetika dan kepengarangan karya agung, nilai budaya dan pandangan hidup serta nilai ilmu dalam karya agung Melayu (Mohd Rashid Md Idris et al.; 2014).

            Karya agung Melayu adalah cetusan akal fikiran Melayu yang luar biasa. Keluarbiasaan akal Melayu ini pada dua tahap keupayaan mentalnya iaitu keupayaannya berfikir secara kreatif melalui kaedah atau proses mental yang dapat kita sebut kaedah metafora, yakni kaedah berfikir melalui perumpamaan, perbandingan, kiasan dan tamsil ibarat, untuk menyampaikan sesuatu benda daripada alam nyata sebagai analoginya. Selain itu, kebolehan mentalnya untuk menyusun fikirannya dalam bentuk pengungkapan yang sangat berstruktur. Terdapat banyak karya agung yang mempunyai kehebatannya yang tersendiri antaranya ialah Hikayat Hang Tuah, Sejarah Melayu, Hikayat Raja-raja Pasai, Tuhfat Al-Nafis, Hikayat Abdullah, Hikayat Inderaputera, Misa Melayu, Hikayat Merong Mahawangsa dan sebagainya.


2.0       Hikayat Inderaputera

2.1       Latar belakang Hikayat Inderaputera

Hikayat Inderaputera, merupakan sebuah karya agung dalam kategori genre cerita lipur lara Melayu yang sangat terkenal pada abad ke-17 dan ke-18. Sejumlah 30 naskhah hikayat ini yang diketahui masih ada, terpelihara dan disimpan di perpustakaan negeri Belanda, Britain, Jerman, Perancis, Belgium, Sri Lanka, Indonesia dan Malaysia. Hikayat ini terdapat dalam beberapa versi iaitu versi Aceh, versi Jawa, versi Lombok, versi Bugis, versi Cam dan versi Mindanao. Hikayat ini juga disebut dalam karya agung Melayu yang lain, iaitu Bustan al-Salatin dan Sirat al-Mustakim karangan Nuruddin al-Raniri, juga dalam Taj al-Salatin karangan Bukhari al-Jauhari. Pengarangnya tidak diketahui dan ia adalah antara karya yang masih terselamat sehingga hari ini.

            Teks hikayat ini telah dikaji oleh Dr. S.W. R. Mulyadi dalam tesis Doktor Falsafahnya yang bertajuk Hikayat Indraputra: A Malay Romance. Terjemahan tesis ini ke dalam bahasa Melayu diusahakan oleh Sidang Editor Yayasan Karyawan dan diselenggara oleh Ali Haji Ahmad. Naskhah dasar yang digunakan dalam kajian ini adalah MS I, naskhah tertua yang paling lengkap bertarikh 29 Rejab 1111 H bersamaan dengan 20 Januari 1700 M. Satu salinan Hikayat Indera Putera terdapat dalam simpanan Dewan Bahasa dan Pustaka dengan Nombor Manuskripnya MS 37. Satu lagi salinan terdapat di Universiti Leiden, The Netherlands/Belanda (Or 53 (formerly HS. 542), Library of KITLV (Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde, Leiden, Belanda.)

            Seorang sarjana, Dr. V.I Braginsky mengkaji hikayat ini dari segi unsur-unsur Islamnya, selain mendapat data-data terbaharu. Beliau secara yang amat mendalam dan meyakinkan melihat Inderaputera, watak utama dalam hikayat ini, sebagai seorang pengembara sufi mencari kebenaran Ilahi. Beliau juga mengatakan bahawa Hikayat Inderaputera ini mungkin dipengaruhi oleh sumber India (Gulshan-i `Ishq, dan kesusteraan Sufi) dan teks Melayu lain seperti Hikayat Cekel Waneng Pati dan Hikayat Amir Hamzah.

2.2       Ringkasan Cerita Hikayat Inderaputera

Mengisahkan seorang Raja Bikrama Buspa mempunyai kerajaan yang amat besar, Sementa Pura namanya. Isterinya, Tuan Puteri Jamjan Ratna Dewi, melahirkan seorang bayi laki-laki yang amat elok parasnya dan diberi nama Inderaputera. Baginda meminta ahli nujum melihat nasib puteranya itu. Menurut ramalan mereka, Inderaputera akan menjadi raja yang penuh kebesaran, tetapi malangnya dia akan berada bersama-sama ayahandanya hanya selama tujuh tahun sahaja.

            Pada suatu hari, Raja Bikrama Buspa dan anaknya Inderaputera menonton pertunjukan pandai emas dan pandai kayu. Pandai kayu membuat ikan dan dibubuh di dalam pasu, lalu berpantun dan berselokalah ikan itu. Kemudian pandai emas pula menunjukkan kebolehannya dengan membuat merak daripada emas. Merak itu disimpan oleh Raja Bikrama pada talam emas dan perak. Merak itu pun menyanyi seraya dengan bangganya memuji kecantikan dirinya. Ketika itu Inderaputera pun turun dari pangkuan ayahandanya lalu mendekati merak itu. Dengan tidak disangka-sangka merak itu menyambar Inderaputera dan menerbangkannya ke udara.

            Merak emas menerbangkan Inderaputera ke sebuah negeri dan menjatuhkannya ke sebuah kebun kepunyaan Nenek Kebayan. Apabila Nenek Kebayan pulang dari menjual bunga dia terlihat seorang kanak-kanak sedang duduk di bawah sepohon delima. Dia bertanya tentang diri anak itu. Inderaputera pun berceritalah akan nasib untungnya. Nenek Kebayan memelihara Inderaputera dengan penuh kasih sayang. Apabila orang bertanyakan mengenai kanak-kanak itu, dia mengatakan yang Inderaputera itu anaknya. Orang-orang yang melihatnya pun sayang kepadanya.

            Pada suatu hari Inderaputera dibawa berjual bunga ke rumah Perdana Menteri. Melihat keelokan pekerti dan paras kanak-kanak itu Perdana Menteri berasa kasih kepadanya lalu meminta untuk memelihara kanak-kanak itu. Pada mulanya Nenek Kebayan menolak permintaan itu tetapi setelah beliau merayu bersungguh-sungguh dia pun dibenarkan memelihara budak itu pada sebelah pagi sahaja, manakala pada waktu malam dia akan tinggal bersama-sama Nenek Kebayan. Dalam pemeliharaan Perdana Menteri, Inderaputera menjadi semakin bijak dan membesar dengan perkasa.

            Diceritakan kemudiannya bahawa Inderaputera berkhidmat kepada Raja Syahian untuk menemui Berma Sakti di Gunung Mali Kali untuk mendapatkan ubat bagi memperoleh anak. Dalam perjalanan itu binatang-binatang buas berhimpun menemui Inderaputera. Mereka meminta perlindungan daripada putera raja itu daripada menjadi mangsa musuh mereka. Inderaputera juga bertemu dengan tengkorak yang menceritakan peri adanya raksasa dan dialah kelak yang akan membunuh raksasa itu. Inderaputera mendaki sebuah gunung dan menemui raksasa yang amat ajaib dan dengan ketangkasannya, Inderaputera berjaya menewaskan raksasa itu. Dia kemudian meneruskan perjalanannya. Berdekatan dengan Padang Darsal, Inderaputera terserempak dengan dua pihak yang sedang berperang antara satu sama lain. Inderaputera menyebelahi pihak Nobat Rum Syah melawan jin kafir, hinggalah dia memperoleh kemenangan. Nobat Rum Syah menjemput Inderaputera ke negerinya dn mengahwinkannya dengan Puteri Jamjan Dewi Gemala Ratna.

            Inderaputera meneruskan perjalanannya hingga sampai ke Tasik Semenda Jin. Di situ dia berjaya menyelamatkan diri daripada ditindih oleh seorang peri. Peri itu ditawannya tetapi dia memohon dilepaskan dengan janji akan memberi Inderaputera Geliga Mayan Bedi yang boleh menegeluarkan angin, ombak, dan sebagainya. Di sini juga Inderaputera menemui Puteri Ratna Gemala Nehran anak Maharaja Syah Tokan. Sewaktu Ratna Gemala Nehran sedang mandi bersama-sama dayang-dayangnya di dalam sebuah tasik, Inderaputera telah mengambil baju puteri tersebut. Baju itu dikembalikannya setelah puteri itu berjanji akan memberinya gemala hikmat miliknya yang tersimpan di atas kemuncak mahligainya.

            Inderaputera menaiki tabak tuan puteri untuk naik ke kayangan. Apabila tiba di Padang Belantara Hairani, Inderaputera menoleh ke belakang. Akibatnya dia terjatuh di padang itu. Dari jauh dia terlihat istana Puteri Seri Ratna Gemala Nehran yang terletak di mercu gunung berapi. Dia pun mendaki gunung itu dan masuk ke istana. Apabila tiba di balairung dia terpaksa berhadapan dengan seekor gajah tetapi gajah itu dapat ditewaskannya. Kemudian dia membunuh seekor harimau, seekor singa, seekor badak, seekor naga berkepala tujuh, seekor geroda, dan seekor raksasa.

            Tunang Puteri Ratna Gemala Nehran, Raja Dewa Lela Mengerna, tersalah sangka apabila melihat puteri sedang berbual-bual mesra dengan Inderaputera. Dia menghimpunkan askarnya lalu menuju ke istana puteri itu. Dia mencabar Inderaputera supaya keluar berperang. Inderaputera menyeru jin, peri serta hulubalang keluar dari gemala hikmatnya. Berlakulah pertempuran hebat antara kedua-dua pihak. Berita peperangan itu akhirnya sampai ke telingan Nobat Rum Syah. Dia pun membawa askarnya menolong Inderaputera. Tetapi kemudiannya salah sangka berakhir dan Inderaputera diterima sebagai teman yang mulia dan dijamu dengan penuh hormat.

            Jin Tamar Buga amat murka kepada Inderaputera kerana membunuh anaknya, Tamar Jalis. Dia membalas dendam dengan menyambar Inderaputera dan cuba membuangkannya ke dalam Laut Kalzum. Walau bagaimanapun, Inderaputera berjaya membunuh Tamar Buga. Tiba-tiba dia teringat kepada Tuan Puteri Ratna Gemala Nehran, tetapi jin gemala hikmat memberitahunya bahawa negeri puteri tersebut telah jauh ditinggalkan oleh mereka. Inderaputera meminta jin itu menerbangkannya melalui gunung berapi itu. Jin itu sanggup membawanya dengan syarat Inderaputera tidak meminta air.

            Semasa mereka sedang melalui gunung berapi itu Inderaputera berasa dahaga yang amat sangat sehingga tidak dapat dia menahan diri daripada meminta air. Apabila dia berbuat demikian dia pun terjatuh di tepi Tasik Bahrul Asyikin yang amat cantik. Puteri Seganda Cahaya Iram yang ditemui oleh Inderaputera memberinya sebuah cembul ajaib yang boleh menjelmakan mahligai. Setelah itu dia menuju ke gua perbendaharaan Raja Baharum Tabak yang dijagai oleh seekor ular yang amat besar. Ular tersebut dapat dibunuh oleh Inderaputera. Dari salah sebuah bilik dia menemui seekor kuda hijau bernama Janggi Gerdana dan dari kepala ular diperolehnya bedi Zahar yang boleh menghidupkan orang yang telah mati. Kemudian dia beredar ke mahligai Puteri Cendera Lela Nur Lela sebelum meneruskan perjalanannya.

            Dipendekkan cerita, Inderaputera dapat menemui Berma Sakti yang memberinya sekuntum bunga tanjung dan berbagai-bagai hikmat. Dia kemudiannya kembali ke negeri Raja Syahian. Setelah makan sayur bunga tanjung kepunyaan Inderaputera, permaisuri hamil. Setelah genap bulannya, permaisuri pun melahirkan seorang bayi perempuan yang diberi nama Tuan Puteri Mengindera Seri Bulan yang amat cantik parasnya. Apabila puteri itu meningkat dewasa ramailah putera raja yang datang berhamba diri bagi tujuan meminang puteri. Ditakdirkan puteri jatuh sakit dan tiada siapa yang berjaya mengubatinya sehinggalah Raja Syahian membuat pengumuman untuk mengahwinkan anaknya dengan sesiapa yang berupaya menyembuhkan penyakit tuan puteri itu. Pada ketika inilah muncul Inderaputera yang selama ini berada jauh setelah dibuang kerana fitnah para pembesar negeri. Dengan mudah Inderaputera menyembuhkan penyakit puteri itu. Ini membuat menteri-menteri dan anak-anak raja dengki kepadanya, lalu dia dibunuh tetapi dapat dihidupkan semula oleh isteri-isterinya. Cerita berakhir dengan perkahwinan Inderaputera dan Tuan Puteri Mengindera Seri Bulan.


2.3       Pemikiran dalam Hikayat Inderaputera

Pemikiran menurut Mohd. Rashid Md. Idris, Abd. Rahman Napiah dan Seri Lanang Jaya Hj. Rohani (2014: 69) bermula dengan idea, yang kemudiannya dimatangkan pengarang menjadi subjek, akhirnya ia menjadi buah-buah fikiran yang bernas dan signifikan.  Di samping itu, setiap pengarang mempunyai cara yang tersendiri memilih bahan, mengejapkannya dan kemudian menjelmakannya menjadi mesej, mutiara dan permata karya.  Sehubungan dengan itu, setiap karya agung yang dihasilkan memiliki pemikirannya yang tersendiri.  Hal yang sama juga dimiliki oleh Hikayat Inderaputera.  Hikayat ini juga mempunyai pemikiran atau mesej-mesejnya yang tersendiri yang ingin disampaikan oleh pengarang.

            Antara pemikiran yang terdapat dalam Hikayat Inderaputera ialah pengaruh Hindu dalam masyarakat.  Dalam masa yang sama, pengarang bijak menyesuaikannya dengan ajaran Islam yang pada waktu itu masih lagi kuat pengaruh Hindunya.  Hal ini dapat dilihat dalam bab “Mencari Ubat Beranak”.  Inderaputera telah diarahkan oleh Raja Syahian untuk pergi mencari ubat beranak bagi diberikan kepada isterinya yang tidak dapat mengandung atau dalam erti kata lainnya, mandul. Walau bagaimanapun, perjalanan untuk mencari ubat tersebut amatlah sukar sehinggakan Nenek Kebayan mengatakan bahawa Inderaputera sengaja dipilih dan diarahkan untuk melakukan amanah tersebut, hanya untuk membunuhnya.  Namun begitu, Inderaputera yang digambarkan sebagai seorang yang taat beragama mengatakan bahawa baginda berserah diri kepada Allah akan perihal keselamatan dirinya.  Hal ini dapat dibuktikan sebagaimana berikut:

“Hatta maka Inderaputera pun sampailah ke rumah Nenek Kebayan, “Hai cucuku, dari mana tuan hamba beroleh pakaian yang indah-indah?”
Maka sahut Inderaputera itu, “Disuruhkan oleh Raja Syahian pergi kepada Berma Sakti henda minta ubat beranak.”
            Maka kata Nenek Kebayan, “Wahai cucuku, sahaja hendak dibunuhnya.  Di mana akan sampai ke sana kerana tempatnya itu terlalulah amat sukar.”
            Maka ujarnya oleh Inderaputera, “Hai nenekku, serahkan hamba kepada Tuhan Yang Maha Besar.”
(Halaman 17)

            Selepas itu, Inderaputera pun masuklah ke dalam hutan belantara dan meredah segala macam bahaya demi mendapatkan ubat beranak tersebut.  Sewaktu dalam perjalanan mendapatkan ubat tersebut, baginda telah bertemu dengan sekawan binatang liar yang meminta perlindungan daripadanya untuk berlindung daripada musuh mereka yang merupakan seekor raksasa yang berada di Gunung Indera Kila.  Raksasa tersebut telah memakan dan membunuh ramai orang dan meninggalkan tengkorak-tengkorak manusia yang dimakannya di atas gunung tersebut.  Hal ini dapat dibuktikan dalam petikan berikut:

       Maka ujar Inderaputera, “Hai tengkorak, tuan hambakah yang berseru-seru akan hamba tadi?”
     Maka ujar tengkorak itu, “Bahkan.”
   Maka Inderaputera pun berkata-kata.” Maka mengapa tuan hamba memanggil hamba?”
  Maka ujarnya tengkorak itu, “Ampun tuanku hai Inderaputera, inilah tengkorak yang takluk kepada ayah tuan hamba itu.  Sebermula adapun tatkala hamba daripada menghantar ufti kepada ayahanda tuanku itu, maka hamba pun sesat melarat lalu sampailah di gunung, beberapa hari hambanya di sini tiada makan dan tiada minum dan seketika maka hamba berhenti.  Maka seorang raksasa daripada atas gunung itu merupakan dirinya seperti seorang perempuan membawa suatu pedang pada tangannya.  Maka ia datang kepada hamba.  Maka ujarnya, ‘Hai orang muda, ambil olehmu pedang ini’  Maka pada bicara patik ini manusia juga gerangannya ini.  Baharu hamba hendak ambil pedang itu, maka diparangkannya pada hamba.  Maka hamba pun matilah, lalu dimakannya hamba.”
     Maka kata Inderaputera, “Adapun yang kasih tuan hamba itu sebenarnyalah, tetapi Tuhan juga yang memeliharakan kita.”
       Maka kata tengkorak itu, “Mudah-mudahan dipelihara Tuhan juga tuan hamba.”
(Halaman 18-19)


Berdasarkan petikan di atas, dapatlah dilihat pengaruh kepercayaan Hindu tersebut, iaitu semasa berlakunya dialog antara tengkorak dan Inderaputera.  Penganut agama  Hindu mempercayai adanya jiwa dalam setiap makhluk, termasuklah tengkorak ini yang boleh bercakap.  Tengkorak tersebut menceritakan kronologi cerita yang menyebabkannya menjadi tengkorak kepada Inderaputera.  Di akhir perbualan mereka pula, pengarang bijak memasukkan unsur agama Islam, iaitu kepercayaan sebagai seorang yang beragama Islam yang wajib mempercayai dan meyakini bahawa Allahlah yang sentiasa melindungi hamba-Nya.

            Seterusnya, pemikiran yang ingin diketengahkan oleh pengarang dalam Hikayat Inderaputera ini adalah tentang ketinggian darjat seorang raja.  Hal ini dapat dicerminkan dalam bab “Bota yang Makan Manusia”.  Inderaputera yang merupakan putera kepada Maharaja Bikrama Buspa dan Tuan Puteri Jamjam Ratna Dewi sangat disanjung tinggi dan dihormati oleh sekalian rakyatnya serta raja-raja yang lain.  Berikut merupakan petikan kisah yang menggambarkan ketinggian darjat baginda sebagai seorang raja:

Setelah adalah tiga hari lagi perjalanan daripada negeri Semanta Beranta itu maka terdengarlah warta Inderaputera itu sudah datang maka Raja Talela Syah pun menghimpunkan sekalian rakyat bala tenteranya menyuruhkan membaiki singgahsana dan menghiasi pengadapan dan menyuruh berbuat khemah akan Inderaputera dan segala anak raja-raja kepada suatu padang hampir negeri Semanta Beranta itu.  Maka Inderaputera pun datanglah kepada empat persangga bumi jauhnya.  Maka Raja Talela Syah pun menitahkan Syahran Darkas dan Indera Jilani dan segala anak raja-raja dan Perdana Menteri serta hulubalang sekalian pergi mengalu-alukan Inderaputera…”                                                                                                                                                                              (Halaman 141-142)

           Berdasarkan petikan kisah di atas, dapatlah dilihat dan dibuktikan bahawa Inderaputera sangat dihormati dan disanjungi sebagai seorang raja.  Baginda dirai dan dialu-alukan dengan penuh adat dan istiadat oleh sekalian rakyat, bahkan raja-raja yang lain juga turut menyambut kedatangannya dengan penuh gilang-gemilang. 

            Ketinggian darjat atau martabat seorang raja juga digambarkan dalam hikayat ini apabila kedatangannya, iaitu Inderaputera ditunggu-tunggu oleh semua orang sehinggakan Maharaja Talela Syah sendiri tertanya-tanya dan tertunggu-tunggu akan kehadirannya ke negeri baginda apabila diberitakan kedatangan Inderaputera.  Baginda bahkan bertanya kepada Indera Jilani sebanyak sembilan kali untuk memastikan orang-orang yang dilihatnya itu ialah Inderaputera atau sebaliknya.  Hal ini demikian kerana, kelapan-lapan orang yang terawal dilihatnya sangat gah dan sesuai jika dikatakan sebagai seorang raja disebabkan oleh kehebatan yang dipamerkan oleh mereka semasa memasuki negeri Maharaja Talela Syah tersebut.  Walau bagaimanapun, ternyata orang kesembilan yang diketemuinya paling hebat di antara lapan orang yang terawal sebelumnya, dan itulah Raja Inderaputera yang ditunggu-tunggunya.  Hal ini dapat dilihat dalam petikan kisah di bawah:

             Maka di bawah payung itulah Inderaputera datang mengenderai di atas kudanya yang bernama Janggi Gerdana.  Maka pelana kudanya itu daripada emas sepuluh mutu yang bertatahkan ratna mutu manikam dan pakaiannya terlalu indah-indah serta menyandangkan pedangnya yang beremas dan pada kanannya Inderaputera itu Dikar Alam dan dari kirinya itu Dikar Agus dan di hadapannya itu Dikar Kilat dan di belakangnya Dikar Seruna.  Maka segala hulubalang itu memakai pakaian gemala hikmat dan rakyatnya pun demikian juga sekalian itu mustaidlah dengan alat senjatanya dan ada memakai zirah berbagai-bagai warnanya.  Kalakian maka Inderaputera pun berjalanlah diiringkan oleh segala bala tenteranya sekalian.
          Maka, titah Maharaja Talela Syah, “Hai anakku Indera Jilani, bunyi apakah ini?  Maka tidakku pernah dengar seperti demikian itu”
             Maka sahut Indera Jilani, “Ya Tuanku Syah Alam, inilah Inderaputera anak Maharaja Bikrama Buspa.”                                                                                                                                                      (Halaman 146)

            Selain itu, pemikiran yang terdapat dalam hikayat ini adalah tentang keberanian seorang raja.  Inderaputera merupakan seorang putera raja yang sangat berani serta gagah perkasa.  Hal ini dapat dilihat apabila baginda mampu mengalahkan dengan senangnya seekor raksasa yang bernama Gheragas yang digeruni oleh semua orang.  Hal ini dapat dibuktikan sebagaimana berikut:

“… “Hai Gheragas, bangunlah engkau supaya kupenggalkan kepalamu dari badanmu itu.”
Maka Gheragas itu pun berbalik.  Maka segala anak raja-raja itu pun dahsyatlah hadir memegang senjatanya itu masing-masing.  Maka sampailah tiga kali Inderaputera berseru-seru.  Maka terdengarlah oleh Gheragas itu suara manusia.  Maka ia pun membukakan matanya.  Maka dilihatnya Inderaputera terdiri di sisinya itu.  Maka dihembusnya Inderaputera dengan suaranya itu seperti halilintar bunyinya.  Maka Inderaputera pun bertempik seraya diparangnya Gheragas itu penggal dua lalu rebah mati.
Maka Inderaputera pun berseru-serukan segala anak raja-raja itu katanya, “Hai tuan-tuan sekalian, marilah tuan hampir ke mari kerana Gheragas ini sudahlah ia mati.”                                                                                                                                                                                   (Halaman 148)

             Antara contoh lain yang menunjukkan keberanian seorang raja lagi adalah apabila Inderaputera dengan beraninya turun ke lapangan bagi melawan sendiri utusan Raja Gherantar Syah yang ingin membunuh baginda.  Meskipun hulubalang-hulubalangnya menawarkan diri, Inderaputera tetap bertegas ingin melawannya sendiri kerana menurutnya, Raja Gherantar Syah menginginkan dirinya, bukan orang lain.  Maka, baginda pun pergi ke Padang Belanta Ajaib tersebut untuk bertemu dengan musuhnya tersebut dengan tangan kosong kerana menurutnya, orang tersebut bukanlah lawannya.  Hal ini dapat dibuktikan daripada petikan kisah berikut:

     “Maka titah Inderaputera, “Sabarlah engkau hai saudaraku, biarlah aku masuk ke medan itu pada hari ini kerana ia berseru-seru akanku.  Adapun hari ini pengantin hambalah akan perang itu tetapi insya-Allah Tuhan Yang Maha Mulia, akulah melawan Raja Gherantar Syah itu dengan tiada bersenjata kerana ia itu bukannya lawanku.”
     Setelah itu maka kata Inderaputera pada tuan putero, “Hai adinda, tinggallah tuan dahulu, kakanda hendak pergi melawan Raja Gherantar Syah ke Padang Belana Ajaib itu.”
     Setelah demikian itu maka Inderaputera pun naiklah ke atas kudanya Janggi Gerdana lalu pergi ke tengah padang itu.  Seketika lagi maka didengar oleh Raja Gherantar Syah bunyi guruh petir dengan kelam-kabut.  Maka dilihat oleh Raja Gherantar Syah seperti kilat keluar daripada mahligai tuan puteri itu.  Hatta maka Inderaputera segera menghampiri akan kudanya lalu ditangkapkannya Raja Gherantar Syah itu.  Maka disuruh oleh Inderaputera taruh pada Dikar Agus dekat mahligai itu.  Syahadan maka dilihat oleh segala hulubalang itu tiba-tiba Raja Gherantar Syah tatkala bunyi guruh halilintar petir kilat kelam-kabut itu.  Maka dengan seketika itu juga Raja Gherantar Syah itu pun ghaiblah, tinggal kudanya di tengah padang itu.  Maka segala hulubalang dan rakyat itu pun habislah hairan seraya membuangkan senjatanya lalu pergi mengadap Raja Gurjanis mempersembahkan segala hal-ehwalnya itu.                                                                                                                                                                 (Halaman 123)

                Pemikiran yang selanjutnya dalam Hikayat Inderaputera ini adalah kesaktian ataupun disebut juga sebagai mitos.  Aspek kesaktian merupakan aspek terbesar yang digunakan untuk menggarap jalan cerita Hikayat Inderaputera ini.  Aspek ini pula kebanyakannya diguna dan dimiliki oleh golongan bangsawan, khususnya kerabat diraja.  Hal ini dapat dibuktikan melalui cara yang digunakan oleh isteri Inderaputera untuk menghidupkan baginda yang pada awalnya telah mangkat.

       “Hatta maka mayat itu pun sampailah ke rumahnya Perdana Menteri; kerana hikmat sudah zahirlah yang membunuh Inderaputera itu.  Setelah itu maka dibawanya masuk ke dalam kelambu oleh tuan puteri yang ketiga itu lalu dibubuhnya hikmat Bedi Zahar itu kepada tubuh Inderaputera itu.  Maka dengan ditolongi oleh Tuhan Yang Maha Besar akan Inderaputera pun hiduplah…”
(Halaman 206)

            Di samping itu, unsur kesaktian atau mitos ini dapat juga dilihat dalam bab “Diterbangkan oleh Jin”.  Inderaputera telah diterbangkan oleh jin ke Tasik Bahrul ‘Asyikin disebabkan ketidakpatuhannya yang meminta air dalam perjalanan untuk ke mahligai Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran.  Sebelum memulakan perjalanan, baginda sudah diingatkan agar tidak meminta air di sepanjang perjalanan, sekiranya baginda melanggar syarat tersebut, maka baginda akan jatuh ke Tasik Bahrul ‘Asyikin.  Unsur mitos ini dapat dilihat melalui ciri fizikal tasik itu sendiri yang terlalu cantik dan luar biasa kejadiannya.

“…Maka Inderaputera pun sampailah ke Tasik Bahrul ‘Asyikin dan dilihatnya tasik itu rumputnya daripada kuma-kuma dan pasirnya daripada emas urai dan gersiknya itu daripada kapur barus dan lumpurnya itu daripada kasturi dan batunya itu daripada permata yang indah-indah.  Syahadan pada tengah tasik itu ada suatu pulau bernama Biram Dewa seperti gajah rupanya sebab itulah maka dinamai Pulau Biram Dewa itu.
(Halaman 74)

                Selain itu, unsur mitos ini juga dapat dilihat dalam bab “Bertemu Ayah Bonda”.  Pelbagai persiapan yang telah dibuat oleh Maharaja Bikrama Buspa untuk menyambut kepulangan anakandanya tersebut.  Antaranya ialah pertunjukan yang luar biasa dan di luar batas kemampuan manusia biasa.  Hal ini dapat dilihat dalam petikan di bawah:

“Kalakian maka Raja Dewa Lela Mengerna pun melontarkan bajunya ke dalam laut itu menjadikan sebuah kapal belayar terlalu amat indah rupanya.  (Maka) dilihat oleh Nobat Rum Syah terlalu indah-indah itu.  Maka ia pun melontarkan bajunya ke udara.  Maka menjadilah mega.  Maka mega itu pun jatuh ke laut.  Maka menjadi sepohon kayu beraksa.  Maka seketika lagi maka Raja Puspa Pandai pun memanah ke udara.  Maka anak panah itu pun menjadi hujan (air mawar dari udara) dan segala isi negeri itu pun hairan melihat akan kelakuan itu.
(Halaman 228)

Kekayaan seorang raja juga merupakan salah satu pemikiran atau mesej yang ingin disampaikan oleh pengarang.  Raja digambarkan sebagai seorang yang sangat kaya dan mewah.  Hal ini dapat digambarkan ketika kepulangan Inderaputera ke negeri asalnya, iaitu Sementa Puri yang disambut degan penuh gilang-gemilang oleh ayahanda serta rakyatnya.  Hal ini dapat dilihat dalam petikan di bawah:

       “Alkisah maka diceterakan orang yang empunya cetera ini bahawa selama Maharaja Bikrama Buspa menjamu segala anak raja-raja yang berserta dengan Inderaputera itu adalah kira-kira empat puluh hari empat puluh malam lamanya itu, makan dan minum duduk bermain-main bersuka-sukaan.  Maka Paduka Syah Alam pun memberi persalin akan segala Buspa pun membuat akan pancapersada di tengah padang sembilan belas pangkat bertiang gading dan bersendi-sendi akan emas dan berumbai-umbaikan mutiara.
(Halaman: 226)

            Berdasarkan petikan hikayat di atas, dapatlah dilihat kekayaan Maharaja Bikrama Buspa yang merupakan ayahanda kepada Inderaputera.  Baginda telah mengadakan jamuan selama 40 hari dan 40 malam demi menyambut kepulangan anakandanya.  Selain itu, baginda juga telah menyiapkan pelbagai persiapan untuk menyambut kepulangan Inderaputera.  Antaraya adalah seperti berikut:

“Syahadan berkemuncakkan sebuah gemala.  Maka terlalu amat indah-indah dan beberapa intan yang mulia-mulia terkena pada panji-panji persada itu. Maka diperbuat oleh Raja Dewa Lela Mengerna di atas pancapersada itu ada sebuah hikmat seperti naga empat ekor rupanya terlalu indah-indah sekali akan rupanya.  Arkian maka diperbuat pula oleh Nobat Rum Syah di atas pancapersada itu seekor kuda tujuh kepalanya terlalu indah-indah perbuatannya.  Maka setelah lengkaplah segala kelengkapan itu maka diperbuat pula oleh segala anak raja-raja yang di Padang Anta Berahi itu suatu jempana itu terlalulah indah-indah rupanya.  Maka tuan puteri dan Inderaputera pun beraraklah pada pancapersada itu lalu pula pada jempana berjala-jala akan baiduri dan kedua pangkat daripada nilam dikarang dan ketiga pangkat daripada pualam dan keempat pangkat daripada mutiara dikarang dan kelima pangkat daripada intan dikarang dan keenam pangkat daripada permata dikarang dan ketujuh pangkat daripada zamrud dikarang.
(Halaman 226)

                Seterusnya, kebijaksanaan seorang raja.  Kebijaksanaan merupakan antara aspek utama yang perlu dimiliki oleh seorang raja untuk mengangkat nilai dan martabatnya di mata rakyat terutamanya dalam hikayat seperti ini.  Justeru, aspek ini dapat dilihat dalam Hikayat Inderaputera ini apabila baginda menggunakan strategi menyembunyikan baju Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran yang ketika itu sedang mandi di Tasik Semenda Jin demi mendapatkan gemala hikmat.

       “Maka Inderaputera pun terlalulah sukacita hatinya menengar kata Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran.  Maka kata Inderaputera, “Hai saudaraku, jikalau ada dengan sungguhnya kasih saudaraku akan hamba ada suatu gemala hikmat yang di atas kemuncak mahligai tuan puteri itu.  Maka kakanda pohonkan supaya hamba pulangkan baju itu.”                                                                                                                                                    (Halaman 40)

            Sebelum baginda mendapatkan gemala hikmat tersebut, baginda terlebih dahulu mendapatkan sebiji lagi geliga hikmat yang lain daripada seekor peri yang berada di dalam sebuah tasik.  Baginda telah berpura-pura tidur sewaktu peri tersebut datang kepadanya.  Sebaik sahaja peri tersebut menghampirinya, baginda segera melompat seraya menangkap rambut peri tersebut.  Bagi melepaskan dirinya, peri tersebut telah bersetuju untuk memberikan Inderaputera suatu geliga hikmat, iaitu Mayan Bedi yang mampu mengeluarkan angin, ombak, kilat atau petir halilintar dengan cara menyeru namanya.  Hal ini sebagaimana berikut:

“Hatta seketika lagi maka keluarlah peri daripada tasik itu.  Maka berombak-ombaklah airnya itu.  Maka dilihat oleh Inderaputera peri itu datang kepadanya.  Maka ia pun tidurlah. Maka peri itu datanglah menghampiri akan Inderaputera.  Maka Inderaputera pun ingat.  Maka baharu hendak ditindihnya itu, maka Inderaputera pun melompat seraya menangkap akan rumbut peri itu.
            Maka  berkata Inderaputera, “Sekarang ini matilah engkau hai celaka.”
            Maka peri itu pun berkata, “Hai orang muda, lepaskanlah rambutku  peri ini, apa kehendakmu aku berikan kepadamu.”
            Maka kata Inderaputera, “Sungguhkah engkau hendak memberi barang kehendakku ini?”
            Maka sahut peri itu, “Sungguhlah hamba beri.”
            Maka kata Inderaputera, “Apa yang engkau hendak berikan kepadaku ini?”
            Maka berkatalah peri itu, “Ada suatu geliga, Mayan Bedi namanya.  Jika tuanku mahu, kuberikan.  Adapun gunanya jikalau hendak mengeluarkan angin dan ombak atau kilat atau petir halilintar citalah namaku dan tambangkan geliga itu, nescaya barang kehendak tuan jadilah.”  Maka Inderaputera pun melepaskanlah rambut peri itu.                                                                                                                                                            (Halaman 30)

                Pemikiran terakhir yang pengarang bawakan adalah mengenai keelokan paras rupa golongan bangsawan.  Golongan bangsawan dalam hikayat ini digambarkan sebagai seorang yang sangat elok paras rupanya, khususnya golongan raja-raja.  Hal ini dapat dilihat sebagaimana berikut yang memaparkan kesempurnaan rupa paras Tuan Puteri Cendera Lela Nur Lela:

“Maka berkata bayan seraya menghamparkan sayapnya, katanya, “Ya tuanku anak raja indera, tahukah tuanku akan Tuan Puteri Cendera Lela Nur Lela di Padang Anta Berahi di atas mahligai yang keemasan bertatahkan ratna mutu manikam.  Adapun parasnya itu terlalu elok durjanya dan rambutnya laksana cincin dituang, dahinya seperti seri bulan dan keningnya seperti bentuk taji, dan matanya seperti bintang timur, dan hidungnya itu laksana kuntum melur da telinganya seperti telepok layu, dan pipinya seperti pauh dilayang dan, bibirnya itu seperti pati dicarik, dan giginya itu seperti delima merekah dan lidahnya itu laksana kembang seroja dan dagunya itu seperti lebah bergantung, dan lehernya itu laksana kumbah dilarik, dan bahunya itu seperti sampiran, dan lengannya itu laksana destar gulung dan jarinya itu seperti duri landak dan dadanya itu umpama lengkung pelangi.  Susunya itu seperti telur burung, dan pinggangnya bunga setangkai, dan pahanya seperti paha belalang dan betisnya laksana batang padi, dan sikapnya seperti merak mengigal.”                                                                                                                                                                                          (Halaman 90)

                Selain itu, Inderaputera turut digambarkan mempunyai rupa paras yang elok yang diibaratkan umpama bulan purnama yang gilang-gemilang cahayanya.
“Hatta maka kelihatanlah seperti bulan purnama gilang-gemilang cahaya mukanya itu.  Maka Raja Talela Syah pun hairan melihat rupanya Inderaputera itu.                                                                                                                                                                                                            (Halaman 146)

                Secara keseluruhannya, Hikayat Inderaputera ini mempunyai pemikiran yang sangat terkesan daripada kepercayaan ajaran Hindu yang sekali-sekala diselitkan oleh pengarang dengan unsur-unsur Islam.  Sehubungan dengan itu, hampir keseluruhan hikayat ini diselitkan unsur-unsur mitos bagi memperlihatkan kehebatan watak utamanya, iaitu Inderaputera. 


2.4       Ciri-ciri Estetika dan Kepengarangan dalam Hikayat Inderaputera

Ciri kepengarangan daripada kaca mata Haji Rashid Hj. Md Idris et al, merujuk kepada aspek keperibadian yang dicapai oleh seseorang pengarang. Seorang pengarang perlu mempunyai pengalaman artistik dan berharga kerana ianya akan mempengaruhi daya kreativiti seorang pengarang. Pengalaman yang diperolehi oleh pengarang kebiasaannya dikutip melalui bayangan, ingatan, kenangan, kutipan pengaruh, pembacaan, pemerhatian, pengamatan, kajian dan penyelidikan dan apa sahaja unsur yang hadir termasuklah yang bersifat konseptual dan kontekstualan. Pendek kata, kepengarangan dapat dirumuskan sebagai cara atau bagaimana seseorang itu menulis bagi mendapatkan sebuah jalan cerita yang lengkap. Teknik kepengarangan juga merujuk kepada kebijaksanaan seseorang pengarang dalam menyampaikan ceritera sesebuah hikayat. Dalam hikayat Inderaputera terdapat teknik kepengarangan yang digunakan oleh pengarang dalam membantu penghuraian jalan cerita yang lebih menarik.

            Estetika pula merupakan salah satu cabang filsafat yang membahaskan keindahan. Estetika merupakan ilmu membahaskaan bagaimana keindahan  terbentuk dan bagaimana dapat merasakannya. Perbincangan yang lebih lanjut mengenai estetika adalah sebuah gilosofi yang mempelajari nilai-nilai sensoris yang kadang-kadang dianggap sebagai penilaian terhadap sentimen dan rasa. Estetika merupakan cabang yang sangat dekat dengan filosofi seni. Pengarang hikayat ini memberikan huraian yang lebih terperinci berkaitan dengan perjalanan hikayat ini yang boleh menimbulkan unsur-unsur keindahan. Antaranya ialah:

            2.4.1 Plot atau Jalan Cerita

Pengarang Hikayat Inderaputera banyak menggunakan teknik pemerian yang indah untuk menghuraikan plot atau jalan cerita hikayat ini. Hal ini terbukti apabila pengarang hikayat ini selalu menumpukan perhatiannya pada bandar pelabuhan Melayu. Bandar berkenaan dilingkungi temboh batu atau pagar yang diperbuat daripada batang-batang kayu yang tebal, biasanya terletak di muara sungai, di tempat pertemuan sungai dan laut. Bandar ini menyambut kedatangan Inderaputera dengan tembakan meriam dan menghantarkan perahu untuk menemui bahteranya memasuki muara. Kisah ini tepat dan mirip kepada karya sejarah Melayu dan dalam kehidupan sebenar.


     Sepanjang cerita ini juga, pengarang hikayat ini yang berasal dari bandar pelabuhan seperti itu melukis, atau lebih tepat, dengan pengembangan penceritaan sendiri, memperlihatkan lorong-lorong lebar yang menuju ke medan di hadapan istana, iaitu ke pusat bandar yang bersempena dengan kedatangan agung, dihiasi kain berharga dan ratna mutu manikam, dan penuh sesak dengan rakyat. Penjual dan pembeli di pecan melupakan semua barang dagangan mereka dan berlari ke medan untuk melihat orang yang datang (halaman 137).

     Selain itu, pengarang juga melukis kampung-kampung yang terletak di serata tempat. Kampung itu cukup terpencil supaya Inderaputera diam-diam dapat membina pelang ajaibnya di sungai berdekatan salah satu kampung itu, dan cukup jauh dari pusat bandar supaya puteri di istana tidak dapat memastikan dari manakah muzik bunyi-bunyian Inderaputera datang (halaman 176-186).                                         

Penceritaan yang sangat terperinci dengan memberikan pemerian berkenaan kampung Melayu ini memberikan unsur keindahan dalam hikayat ini. Selain itu, Hikayat Inderaputera juga mempunyai plot yang konnvensional dengan merangkumi permulaan cerita, perkembangan dan penyelesaian. Pada bahagian permulaaan cerita telah memperkenalkan watak Inderaputera yang dilahirkan daripada keluarga raja yang sangat berpengaruh dan mempunyai kuasa yang luas. Kelakuan dan kasih sayang yang diberikan oleh ayahnya tidak pernah berbelah bahagi.

Watak hero iaitu Inderaputera boleh dianggap sesuatu yang indah kerana beliau  hanya dapat bersama dengan ibu bapanya selama 7 tahun sahaja sehinggalah beliau telah diterbangkan oleh seekor burung merak emas, selepas beliau dan ayahandanya Raja Bikrama Buspa menonton petunjukan pandai emas dan pandai kayu. Pandai kayu membuat ikan dan dibubuh di dalam pasu, lalu berpantun dan berselokalah ikan itu. Kemudian, pandai emas pula menunjukkan kebolehannya membuat merak daripada emas. Merak itu disimpan oleh Raja Bikrama pada talam emas dan perak. Merak itu pun menyanyi dengan bangganya memuji kecantikan dirinya. Sejurus selepas itu, Inderaputera pun turun dari pangkuan ayahandanya lalu mendekati merak itu. Dengan tidak disangka-sangka, merak itu menyambar Inderaputera dan menerbangkannya ke udara. Merak emas menerbangkan Inderaputera ke sebuah negeri dan dijatuhkan di dalam sebuah taman bunga kepunyaan nenek kebayan. Inderaputera juga mendapat perhatian daripada Perdana Menteri setelah Perdana Menteri melihat keelokan pekerti dan parasnya, lalu berasa kasih terhadapnya setelah beliau dan nenek kebanyan pergi untuk menjual bunga. Inderaputera akan tinggal dengan Perdana Menteri pada siang hari sahaja, dan pada sebelah malam beliau akan tinggal bersama nenek kebayan. Dalam peliharaan Perdana Menteri, beliau menjadi bertambah bijak dan membesar dengan perkasa.

     Perkembangan cerita dalam Hikayat Inderaputera berupa perjalanan Inderaputera untuk mendapatkan ubat beranak. Dalam bahagian perkembangan cerita inilah lahir ketegangan-ketegangan, iaitu pada peristiwa-peristiwa Inderaputera menghadapi rintangan dan tentangan. Tentangan ini sentiasa berterusan terutama setelah dia berjaya memperoleh ubat beranak untuk isteri Raja Syahian. Walau bagaimanapun, segala tentangan itu dapat diatasi oleh Inderaputera dengan menggunakan kekuatan dan kesaktiannya. Pengakhiran cerita ini, pengarang melukiskan jalan cerita yang sangat indah kerana Inderaputera akhirnya dapat berjumpa semula dengan ayah bondanya setelah sekian lama berpisah.

2.4.2 Penggunaan Unsur Deduktif

Dalam hikayat ini, pengarang juga menggunakan pelbagai unsur deduktif, antaranya ialah unsur romantik, kiasan dan seumpamanya. Penggunaan unsur romantik jelas diperlihatkan melalui watak Inderaputera dan Tuan Puteri Tulela Maduratna, contohnya:

       “Adinda tuanku, nyawa, mari abang pangku.”
Maka Tuan Puteri pun dipangku oleh Inderaputera seraya berkata, “Adinda, jangan tuan berusik hati. Remuklah abang, hilang seorang, remuklah abang, lenyap seorng. Jika kelak abang mati, jangan dikafani dengan kain lain, kafani dengan kain dalam pinggang tuan, dan jangan abang dibantali dengan bantal, bantali abang dengan rambut tuan, dan jangan abang dimandikan dengan air, mandikan dengan air mata tuan yang terbuang, dan jika abang syukurlah jika karena tuan, dan jika abang hilang pun, kafilah jika sebab tuan                                                                                                                                             (Halaman 123).

Penggunaan unsur romantik yang digunakan oleh pengarang dalam hikayat ini memberikan keindahan kepada pembaca. Pengarang yang berkiwa masyarakat akan menggunakan unsur-unsur romantik, humor dan seumpamanya dalam penulisan mereka untuk memberikan keindahan kepada pembaca. Di samping itu, penggunaan unsur-unsur deduktif seumpama ini juga boleh mengelakkan tahap kebosanan dalam diri pembaca.

2.4.3 Menyelitkan Unsur-Unsur daripada Hikayat Lain

Dalam hikayat ini juga, ternyata pengarang bukan sahaja menyelitkan motif-motif Hikayat Amir Hamzah ke dalam rangka naratif yang boleh ditelusuri sehingga ke puisi oleh Nusrati dan orang yang terdahulu daripadanya, tetapi juga pengarang Hikayat Inderaputera telah mencampurkan motif-motif yang ditimbanya daripada sumber-sumber yang digunakannya sambil melengkapkan unsur-unsur daripada salah sebuah sumber itu dengan butir-butir daripada sumber lain. Umpamanya, episod Inderaputera yang mencuri baju terbang (baju antakusuma) puteri peri berlaku di pantai laut, tempat terletaknya sebuah istana air dengan penjaga kolam puteri sebagai penghuninya. Penjaga itu ialah suatu makhluk yang pada satu pihak bersikap sebagai musuh yang berbahaya (raksasa), tetapi pada masa yang sama berperanan baik (Halaman 67-68). Raksasa itu memberikan Inderaputera sebiji geliga hikmat miliknya yang dapat menimbulkan angin dan hujan, guruh, kilat dan rebut. Kemudian, semasa menjelajahi kerajaan di laut, Inderaputera mengunjunginya sekali lagi dan mendapat sehelai kain ajaib yang mampu menyembuhkan puteri Raja Syahian yang jatuh sakit dan dikuatiri akan meninggal.  (Halaman 171-172).

Watak penjaga kolam tidak ditemui dalam masnawi-proto-taip. Bagaimanapun, dalam Hikayat Amir Hamzah kita dapat melihat dua watak yang sepadan dengannya. Pertama ialah watak si tukang sihir jahat, inang dua orang puteri yang mendiami sebuah istana di dalam air dan mempunyai sebiji gemala yang juga mampu mendatangkan ribut, hujan, guruh, kilat dan kebakaran. Watak kedua ialah ibu Nabi Khidir yang baik hati, tinggal di pantai laut dan membimbing watak utama di dalam air mengharungi laut-laut yang memisahkan Gunung Qaf dari dunia manusia. Dengan menyatukan dua watak Hikayat Amir Hamzah itu, pengarang Hikayat Inderaputera melengkapkan episod daripada masnawi-protaip dengan satu watak dwimakna yang memainkan peranan penting dari segi konsep karya berkenaan sebagai sebuah alegori Sufi. Dengan mengadaptasikan daripada hikayat-hikayat lain, keadaan ini dilihat memberikan keindahan kepada cerita hikayat ini.

2.4.4 Watak

Pengarang juga tidak terlepas dalam menghasilkan jalan cerita yang penuh imaginasi untuk mengungkapkan watak sesebuah cerita. Pengarang yang bijaksana dan berketerampilan sangat suka mempermainkan imaginasinya bagi menghidupkan dunia realiti, fantasi, utopia, magis dan seumpamanya. Watak-watak yang dibina perlu berwawasan, mempunyai keazaman dan cita-cita  serta memiliki keelokan rupa paras dan baik tingkahlaku. Dalam hikayat ini juga terdapat pengolahan watak yang dikatakan sangat elok budi pekerti dan paras rupa Inderaputera. Semasa baru dilahirkan, Inderaputera mendapat perhatian kerana memiliki rupa paras yang sangat elok. Tamsilannya:

Setelah berapa lama antaranya genap bulannya pada ketika yang baik, pada empat belas hari bulan ketika dini hari maka tuan puteri pun menyakit hendak beranak. Setelah itu maka tuan puteri pun berabaklah seorang laki-laki terlalu amat baik rupanya seperti matahari baharu terbit, gilang-gemilang rupanya.                                                                                                                                         (Halaman 4)

Selain itu, keelokan Tuan Puteri Kemala Ratnasari juga sangat elok dan cantik. Kecantikan Tuan Puteri ini diakui sendiri oleh Inderaputera apabila dia mengintip Tuan Puteri sedang mandi di dalam tasik. Contohnya dapat dilihat melalui petikan cerita berikut:

Kemudian Tuan Puteri Kemala Ratnasari pun menanggalkan bajunya antarakusuma itu. Maka Inderaputera pun melihat rupa Tuan Puteri Kemala Ratnasari itu terlalu elok rupanya, gilang-gemilang tiada dapat ditentangnya. Maka Inderaputera pun hairan melihat rupa Tuan Puteri Kemala Ratnasari itu.                                                                                                                                                         (Halaman 37)

2.4.5 Bahasa
Pengarang juga turut menggunakan beberapa contoh unsur bahasa yang indah-indah dalam setiap perincian huraiannya. Antara contoh bahasa yang sering didapati dalam teks hikayat ialah metafora, personafikasi, simile, hiperbola, simbolik, repetisi dan sebagainya. Unsur bahasa ini digunakan dalam teks hikayat bagi menimbulkan keindahan dan kepelbagaian maksud cerita yang cuba disampaikan oleh pengarang. Dalam Hikayat Inderaputera juga terdapat penggunaan bahasa yang indah bagi memberi keindahan kepada jalan cerita hikayat ini. Antaranya ialah:

2.4.5.1 Simile

Simile merujuk kepada perbandingan sesuatu dengan sesuatu yang menggunakan unsur-unsur perlambangan dan ditandai dengan bak, laksana, seperti, bagai, umapama dan sebagainya. Sebagai contohnya dapat dilihat dalam contoh petikan Hikayat Inderaputera:

Maka diperbuat oleh pandai kayu itu seekor ikan terlalu indah-indah rupanya seperti rupa ikan yang benar.
                                                                                 (Halaman 6)

2.4.5.2 Personifikasi

Menurut Corbett dan Connors dalam buku Abu Hassan dan Mohd Rashid Md Idris (2012), personifikasi bermaksud menerangkan objek bukan manusia dengan sifat manusia. Misalnya:

Maka ikan kayu itu pun tertawa dan berenang dalam air itu, berpantun dan berseloka.                                                                                                                                  (Halaman 6)

maka dilihat baginda terlalu ajaib indah-indah rupanya merak itu. Maka ditaruh baginda di atas talam emas, maka merak itu pun mengigal di atas talam itu seraya berpantun dan berseloka.                                                                                                                                                                    (Halaman 7)

2.4.5.3 Anafora

Menurut Corbett dan Connors dalam buku Abu Hassan Abdul dan Mohd Rashid Md Idris (2012) juga, anafora merujuk kepada pengulangan perkataan yang sama atau sekumpulan perkataan pada permulaan klausa yang berurutan. Contohnya seperti berikut :

Maka segala bidadari itu pun berbuat laangir berbagai-bagai rupanya. Maka segala dayang-dayang berbuat bedak dan wida berbagai-bagai warnanya. Maka segala langir dan bedak itu dan wida itu ditaruh pada sahan ratna, ada yang ditaruh pada mundam mutiara dan sisir ditaruh pada batil emas, aada yang ditaruh pada batil tembaga suasa.                                                                                                                                 (Halaman 36)


2.4.5.4 Antitesis

Menurut Umar Junus dalam buku Abu Hassan Abdul dan Mohd Rashid Md Idris (2012), antitesis boleh ditafsirkan sebagai bentuk peletakan dua ayat atau kata yang bertentangan dalam kedudukan berdampingan. Contohnya:

Maka Inderaputera mengucap syukur akan dirinya dan minta doa kepada Allah Ta’la akan ayah bondanya                                                                                                            (Halaman 20)

2.4.5.5 Oksimoron
Oksimoron menurut pandangan Corbett dan Connors dalam buku Abu Hassan Abdul dan Mohd Rashid Md Idris (2012) merupakan gandingan dua kata atau istilah yang secara lazimnya bersifat bertentangan. Contoh:

Hatta maka kata anak raja-raja itu sama sendirinya, “Orang muda tigaa oraang itu rupanya seperti perempuan.” Maka ujar seorang lagi, “Gilakah tuan hamba, laki-laki tuan hamba katakan perempuan!”                                                                                                                                                  (Halaman 218)

2.4.6 Agama

Setiap manusia di alam ini mempunyai pegangan terhadap kepercayaan dan agama mereka sendiri. Agama sangat penting dalam kehidupan seorang manusia kerana agama dilihat suatu pegangan atau panduan buat manusia dalam menjalani kehidupan seharian. Dalam Hikayat Inderaputera juga terdapat pegangan agama yang utuh dalam diri setiap watak, terutamanya watak hero dalam hikayat ini. Di awal penceritaan hikayat ini, pengarang sudah memperlihatkan ketaatan watak-watak dalam menjadikan agama Islam sebagai agama pegangan mereka sebagai khalifah Allah di muka bumi. Hal ini dapat dilihat melalui contoh berikut yang mana telah memperlihatkan cara mendidik anak-anak dengan menerapkan nilai agama sejak kecil lagi. Contohnya ialah:

Hatta setelah berapa lamanya maka anakanda baginda Inderaputera pun besarlah, maka disuruhkan baginda kepada mualim disuruh ajar mengaji. Setelah berapa lamanya kira-kira tujuh tahun umur Inderaputera, maka Inderaputera pun tahulah mengaji Qur’an.                                                                                                           (Halaman 5)

                        Selain itu, melalui watak Inderaputera juga, dapat dilihat ketekunannya dalam menjadikan agama Islam sebagai agama yang wajib dianuti. Keyakinan dan kepercayaannya terhadap agama Islam tidak berbelah bahagi, sebaliknya dia sangat mempercayai akan kewujudan Allah SWT. Tambahan pula, Inderaputera ialah seorang umat Islam yang soleh, yang ingat dan taat kepada perintah Allah, baik sewaktu dia menikmati keindahan ciptaan Ilahi mahupun dalam saat dia ditimpa musibah. Berikut adalah beberapa contoh daripada petikan yang menunjukkan agama Islam adalah agama pegangannya:

Maka ujar Inderaputera, “Ya ayahanda, sekalian hamba Allah itu semuanya lupa dan lalai, hanya Allah Ta’ala juga yang tiada lupa dan lalai. Serahkanlah hambamu kepada Allah Subhanallah wa Ta’ala, Ia juga memelihara segalaa hamba-Nya.”                                                                                                                               (Halaman 57)

Walaupun pengaruh Hindu-Jawa masih menebal dalam setiap watak dalam hikayat ini, namun diceritakan juga bahawa kedatangan Islam sedikit sebanyak memberi perubahan. Namun, adab, adat, nama dan sebagainya masih menggunakan pengaruh Hindu-Jawa.

2.4.7 Budaya dan Cara Hidup

Seperti yang kita sedia maklum bahawa agama Islam menjadi agama pegangan utama watak-watak dalam hikayat ini, namun budaya dan cara hidup mereka masih bercampur aduk dengan pengaruh agama Hindu-Jawa. Dalam struktur Hikayat Inderaputera yang menyeluruh, pengaruh karya-karya sastera Islam itu seolah-olah diimbangi dengan motif-motif sastera Hindu, terutamanya Hindu-Jawa. Dengan demikian, hikayat ini merupakan campur aduk yang sangat majmuk daripada motif-motif yang berasal daripada kedua-dua tradisi tersebut. Pengarang telah memperlihatkan secara terperinci sumber-sumber Hindu-Jawa yang ada dalam setiap penghuraian hikayat ini. Dalam hikayat ini terkandung sebuah pantun yang di dalamnya disebut pertunjukan tarian rakit oleh orang-orang Jawa dan tarian ini berdasarkan persis pada adegan-adegan daripada cerita Panji.

     Di samping itu, motif-motif deskriptif, iaitu gambaran-gambaran yang banyak terdapat dalam Hikayat Inderaputera juga merupakan campur aduk citra-citra yang berasal daripada sastera Islam dan sastera Hindu-Jawa. Kombnasi motif deskriptif yang asalnya berbeza-beza dalam hikayat ini dapat dijelaskan melalui gambaran peperangan antara Inderaputera dengan Raja Dewa Lela Mengerna yang gayanya sangat tipikal bagi hikayat ini. Contohnya ialah:

Maka segala jin kemala himat itu sekalian keluar perang dengan rakyat Raja Dewa Lela Mengerna, ada yang memanahkan panahnya, ada yang menetakkan pedangnya, ada yang menikamkan tomboknyaa dengan tempik soraknya seperti guruh gegak-gempita, maka jadi kelam kabutnya. Duli pun berbangkitlaah ke udara, maka matahari pun tiada kelihatan cahayanya.                                                                                                                                                            (Halaman 84)

2.5       Nilai Budaya dan Pandangan Hidup dalam Hikayat Inderaputera

2.5.1    Konsep Pandangan Hidup

Pandangan hidup merupakan satu konsep mengenai pandangan hidup alam semesta secara keseluruhan terutamanya dilihat melalui satu sudut pandangan yang dipengaruhi oleh satu sistem nilai yang tertentu. Ia juga bererti pendapat atau pertimbangan yang dijadikan pegangan, pedoman, arahan, petunjuk hidup di dunia bagi membimbing kehidupan jasmani dan rohani manusia. Pendapat atau pertimbangan itu hasil pemikiran manusia berdasarkan pengalaman sejarah menurut waktu dan tempat hidupnya.

Menurut pandangan sarjana Islam, Syed Naquib al-Attas (1972), pandangan hidup mestilah bersumberkan Islam yang merangkumi hal dunia dan akhirat. Oleh itu, pandangan hidup dari perspektif Islam ialah pandangan tentang realiti atau hakikat dari mata hati manusia mengenai kewujudan seluruh alam.
      
      Pandangan hidup terbahagi kepada tiga, iaitu pandangan hidup yang berasal dari agama, iaitu pandangan hidup yang mutlak kebenarannya. Selain itu, pandangan hidup yang berupa ideologi, iaitu bersesuaian dengan kebudayaan dan norma yang terdapat pada negera serta pandangan berdasarkan renungan, iaitu pandangan hidup yang relatif kebenarannya. Sehubungan dengan itu, pandangan hidup orang Melayu lazimnya melibatkan hubungan manusia dengan Tuhan, dengan alam dan hubungan sesama manusia. Secara keseluruhannya, pandangan hidup orang Melayu telah melalui beberapa peringkat evolusi dan diperincikan kepada tiga bahagian, iaitu tentang keluarga, pemimpin dan masyarakat.

Oleh itu,  dapat disimpulkan bahawa nilai budaya sangat berkait dengan pandangan hidup. Kita dapat lihat orang zaman dahulu sangat mementing adat. Bak kata pepatah “Biar mati anak, jangan mati adat”. Hikayat Inderaputera telah memberi gambaran yang cukup banyak tentang adat raja dan kerajaan: adat perkahwinan, adat menjamu hidangan diraja, adat berpakaian orang besar, adat memberi persalinan, adat menyembah raja, adat kelahiran dan sebagainya.  Selain itu, kita dapat lihat cara masyarakat  dalam Hikayat Inderaputera yang mengamalkan cara hidup hormat-menghormati, bersopan santun, mengenang budi, bersyukur, kasih sayang, bekerjasama, tolong-menolong dan sebagainya.

2.5.2    Konsep Budaya

Budaya adalah suatu cara hidup yang berkembang dan dimiliki bersama oleh sebuah kelompok orang, serta diwariskan dari generasi ke generasi. Budaya terbentuk dari banyak unsur yang rumit, termasuklah sistem agama dan politik, adat istiadat, bahasa, perkakas, pakaian, bangunan, dan karya seni. Jadi, budaya adalah elemen yang membezakan manusia daripada hidupan lain. Istilah budaya banyak digunakan dalam bidang antropologi. Budaya berasal daripada perkataan Sanskrit, iaitu buddayah yang merupakan kata jamak bagi perkataan buddhi yang bermaksud budi pekerti atau akal manusia. Budaya dalam pengertian biasa ialah suatu cara hidup manusia dan membawa makna yang sangat luas. Dengan prinsip bahawa budaya itu dicipta oleh manusia, maka budaya itu perlu dan dihasilkan oleh manusia itu sendiri bagi keperluan hidup.

            Dari sudut etimologi, perkataan “budaya” berasal dari akar kata yang tersusun daripada dua perkataan yang terpisah iaitu “budi” dan “daya”. Kalimah “budi” beerti cahaya atau sinar yang terletak di dalam batin manusia. Perkataan “daya” bertalian dengan upaya, iaitu usaha, keaktifan manusia melaksanakan dengan anggotanya apa yang digerakkan oleh budinya.Manakala dari pandangan Inggeris, istilah budaya disebut culture berasal dari perkataan latin colere yang bermaksud menyedia dan mengerjakan tanah atau menanam.

            Oleh itu, budaya dapat disimpulkan sebagai keseluruhan cara hidup manusia termasuk hasil ciptaan dan pemikiran yang sesuai dengan kehendak rohani dan jasmani yang menjadi amalan untuk kesejahteraan hidup sesuatu kelompok masyarakat.

2.5.2.1      Adat Perkahwinan

Adat istiadat perkahwinan bagi putera atau puteri adalah menjadi satu ucapara rasmi bagi raja dan kerajaan. Sememangnya adat perkahwinan akan disambut meriah dengan penuh adat istiadat dari zaman kuno lagi.  Terdapat unsur-unsur kebudayaan dalam perkahwinan yang berjalan mengikut peringkat dan adat resam. Adat ini dimulakan dengan adat meminang dan adat berjaga-jaga selama empat puluh hari empat puluh malam. Setelah selesai adat berjaga-jaga itu barulah diadakan majlis akad nikah. Sambutan perkahwinan Diraja disambut dengan meriah sekali.

            Sebagai contoh ketika majlis perkahwinan Raja Dewa Lela Mengerna dengan Nabat Rum Syah. Mereka dihiaskan dengan pakaian yang serba keemasan bertatahkan permata.

Demikian setelah sudah lengkap maka Raja Dewa Lela Mengerna pun dihias orang dengan pakaian serba keemasan bertatahkan mutu manikam. Maka terkembanglah payung kerajaan dan berdirilah segala panji-panji yang keemasan dan cogan alamat kerajaan pun terdirilah. Maka Inderaputera dan Nabat Rum Syah memacu segala gajah dan kuda, seketika dipacukan kudanya mengatur segala tunggul dan panji-panji. Maka berbunyilah segala bunyi-bunyian, gendang, gong, serunai, nafiri, terlalu ramai.                                                                                                                                                                                                 (Halaman 68)

         Contoh yang kedua, ketika majlis perkahwinan Inderaputera dengan Tuan Puteri Mengindera Sari Bunga juga dihias dengan pakaian yang keemasan bertatahkan ratna mutu manikam (permata). Semua golongan pangkat memegang tugas masing-masing  dengan segala kelengkapan bagi menjayakan perkahwinan Inderaputera.

Setelah sudah Tuan Puteri Mengindera Sari Bunga dihias, maka Inderaputera pun dihias oranglah dengan pakaian yang keemasan bertatahkan ratna mutu manikam. Setelah sudah dihias maka dinaik[k]an di atas perarakan yang di atas sekali. Pada pangkat yang kedua segala anak raja-raja memegang kipas yang keemasan. Pada pangkat yang ketiga segala anak menteri puan yang keemasan. Pada keempat pangkat segala anak petuanan memangku keris yang keemasan bertatahkan ratna mutu manikam. Pada pangkat yang kelima segala anak abantara menyandang pedang yang keemasan berhulukan manikam. Pada keenam pangkat segala anak hulubalang memegang perisyai yang keemasan bertatahkan ratna mutu manikam. Pada ketujuh pangkat segala anak orang kaya-kaya memangku kendi yang keemasan. Pada kedulapan pangkat segala anak biduanda memangku dian yang keemasan, dan pada pangkat yang kesembilan segala orang menaburkan bunga rampai.                                                                                                              (Halaman 230 )

          Perkara ini menunjukkan bahawa masyarakat dahulu kala lagi hingga sekarang sangat berpegang adat resam atau tradisi majlis perkahwinan. Perkahwinan didapati hampir setiap masyarakat. Rekod-rekod tertua yang menunjukkan perkahwinan adalah satu adat resam yang mantap. Sememangnya dalam masyarakat dalam Hikayat Inderaputera dan rekod-rekod sebelum ini lagi tidak terpisah daripada adat dan   pelbagai proses yang perlu diikuti sehinggalah sekarang. Adat resam ini telah menjadi ikutan sejak zaman berzaman lagi. Sepertimana yang dimulai dengan adat merisik. Majlis perkahwinan ini diadakan bagi meraikan pasangan pengantin dan menghebohkan perkahwinan tersebut kepada khalayak ramai atau rakyat jelata pada zaman itu. .

Adat istiadat tersebut merupakan adunan daripada unsur-unsur animisme,  Hindu-Buddha dan Islam. Secara terperincinya, ia sebenarnya melambangkan identiti dalam kelompok masyarakat itu.

2.5.2.2        Adat Menjamu Hidangan Diraja

Dalam Hikayat Inderaputera ini, kita dapat melihat bagaimana adat menjamu hidangan diraja. Mereka begitu mengutamakan tetamu dengan menyediakan hidangan makanan, minuman dan mengedarkan piala yang bertatahkan  ratna mutu manikam. Sirih juga merupakan salah satu makanan keutamaan bagi golongan diraja. Semasa menjamu hidangan juga, para tetamu dihiburkan dengan nyanyian dan alat muzik tradisional. Antara contoh petikan teks adat menjamu hidangan diraja dalam Hikayat Inderaputera adalah seperti berikut:

Maka Inderaputera pun memberi hormat kepada tuan puteri seraya duduk di atas peterana yang keemasan, diadap oleh segala bidadari dan segala dayang- dayang.
Maka karas emas yang bertatahkan ratna mutu manikam itu pun disuruh tuan puteri diunjukkan oleh bidadari itu kepada Inderaputera seraya berkata, “Santaplah tuanku sirih.”
Maka disambut oleh Inderaputera lalu dimakannya. Maka hidangan nasi pun diangkat oranglah ke hadapan Inderaputera dan Tuan Puteri Kemala Ratnasari.                                                                                                                                                                                                                          ( Halaman 51 )

       Hatta maka Raja Puspa Pandai dan Inderaputera dengan Dinar Pandai makan tiga orang syehidangan. Maka segala anak raja-raja itu masing-masing makan pada hidangannya. Setelah sudah makan maka minuman pula diangkat orang, maka piala yang bertatahkan ratna mutu manikam itu pun diperedarkan. Maka segala bunyi-bunyian pun berbunyilah daripada rebab, kecapi, dandi, muri, bangsi, serdam, kopak, ceracap, terlalu ramai. Maka biduan yang baik suaranya itu pun bernyanyilah, terlalu baik suaranya didengar orang. Demikianlah sehari-hari pekerjaan Inderaputera selama dalam negeri itu duduk makan minum bersukaan.                                                                                                                                                                                                                          (Halaman 103)
Maka Raja Tulela Syah pun berjamu segala raja-raja itu makan, masing-masing  hidangannya. Setelah makan maka  minuman pula diangkat orang. Maka piala yang bertatahkan ratna mutu manikam pun diperedarkan  oranglah. Maka segala bunyi-bunyian pun berbunyilah terlalu ramai. Maka biduan yang baik suaranya pun bernyanyilah. Maka segala anak raja-raja dan anak menteri hububalang sekalian bangkit menari, masing-masing dengan lakunya tujuh hari tujuh malam makan minum bersuka-sukaan. 
                                                                        ( Halaman  162)

2.5.2.3      Adat Berpakaian Orang Besar

Pakaian juga melambangkan adat dan budaya masyarakat dalam Hikayat Inderaputera. Cara berpakaian orang besar dalam Hikayat Inderaputera kebanyakannya mereka dipakaikan pakaian yang serba keemasan, bertatahkan ratna mutu manikam ( permata ). Cara berpakaian sangat penting bagi memberi kehormatan kepada orang-orang yang tertentu.

 Contoh petikan teks adat berpakaian orang besar dalam Hikayat Inderaputera adalah seperti berikut:

Setelah genap harinya maka Tuan Puteri Jumjum Ratnadewi pun dihias dengan selengkapnya pakaian ser(i)ba keemasan, bertatahkan ratna mutu manikam. Maka rupa Tuan Puteri Jumjum Ratnadewi pun bercahaya-cahaya, gilang-gemilang seperti bulan purnama empat belas hari. Bermula maka Inderaputera pun dihias oleh Nabat Rum Syah dengan berpakaian selengkapnya serba keemasan, bertatahkan ratna mutu manikam.                                                                                                                                                      ( Halaman 29)

Bermula maka Tuan Puteri Kemala Ratnasari pun dihias orang dengan pakaian serba keemasan bertatahkan ratna mutu manikam. Setelah sudah maka didudukkan di atas puspa pema(n) jangan, diadap segala anak dara-dara, dan bini orang kaya-kaya, dan bini segala menteri, dan bini segala hulubalang, semua mengadap tuan puteri. Maka di atas oranglah segala dian, pelita, tanglung, kandil yang keemasan. Maka segala bidadari itu duduk di sisi tuan puteri dengan pakaiannya masing-masing dengan jawatannya, ada yang memangku puan yang keemasan bertatahkan ratna mutu manikam, ada yang memangku kendi keemasan bertatahkan ratna mutu manikam, ada yang memegang kipas keemasan berumbai-rumbaikan mutia, dan empat orang anak dara-dara menyelampai wali kuning yang keemasan duduk di belakang tuan puteri; dan empat puluh anak dara-dara yang menyelampai wali kuning serba keemasan duduk di hadapan tuan puteri memangku kumba mayang serba keemasan.                                                                                                                                                                                                 ( Halaman 67 )

     Apabila adanya adat berpakaian orang besar, hal ini menunjukkan bahawa golongan pemerintah mempunyai tahap kebesarannya. Sikap dan pandangan hidup mereka banyak dipengaruhi dengan tradisi pemakaian diraja. Jadi, sebahagian besarnya cara berpakaian mereka yang dilengkapi keemasan bertatahkan ratna mutu manikam. Ia sangatlah bersesuaian dengan pangkat seseorang dalam negara.

2.5.2.4      Adat Memberi Persalinan

Adat persalinan ini diadakan kepada utusan. Persalinan merupakan pakaian akan diberikan kepada utusan mengikut darjat dan gelaran. Maka terserlah gambaran yang jelas tentang budaya dan pandangan hidup masyarakat dalam Hikayat Inderaputera Situasi ini dapat digambarkan melalui petikan teks di bawah:

Setelah sudah maka Raja Mujtadar Shah memberi persalin pakaian keemasan akan Inderaputera, dan Nabat Rum Syah, dan segala raja-raja dengan segala menteri dan hulubalang, abantara sekalian semuanya diberi persalin. Setelah antaranya berapa hari, maka Nabat Rum Syah pun bermohonlah kepada Raja Mujtadar Syah hendak pulang ke negerinya.                                                                         ( Halaman 69)

Setelah sudah makan maka Raja Gohar Hinis pun memberi persalin akan Raja Dewa Lela Mengerna dan Nabat Rum Syah pakaian yang indah-indah serba keemasan. Setelah sudah maka Raja Dewa Lela Mengerna dan Nabat Rum Syah pun bermohonlah kepada Raja Gohar Hinis lalu berjalan keluar kembali kepada Inderaputera.                                                                                                                                (Halaman 137)

Maka Raja Tulela Syah pun memberi persalin akan Inderaputera dengan segala raja-raja itu dengan pakaian kerajaan serba keemasan yang indah-indah itu.                                                                        
                                                     ( Halaman 158)

2.5.2.5      Adat Menyembah Raja

Raja merupakan tunggak utama dalam sistem pemerintahan. Mengikut adat menyembah raja, seseorang hendaklah duduk atau bertelekukan lutut sebelah kanan dan kaki kiri dijelepokkan. Istiadat yang dilakukan oleh pembesar menandakan hormat dan taat setia kepada raja. Situasi di bawah telah menunjukkan adat menyembah raja:

Maka Raja Dewa Lela Mengerna dan Nabat Rum Syah pun menyembah Raja Gohar Hinis. Maka disambut baginda seraya dipermuliakan dengan seribu kemuliaan kedua anak raja itu, maka didudukkannya di atas kerusi yang keemasan. Maka sirih pada jorong emas pun dibawa oranglah ke hadapan anak raja kedua itu.                                                                                                             (Halaman 137)

Maka anak raja Mambang kedua itu pun masuklah. Setelah datang ke hadapan Raja Gohar Hinis maka anak raja kedua itu pun menyembah, Raja Gohar Hinis pun berdiri memberi hormat anak raja Mambang kedua itu. Maka disuruh Raja Gohar Hinis duduk di atas kerusi keemasan.                                                                                                     ( Halaman 138)

Raja Gohar Hinis pun segerah turun mengalu-ngalukan Inderaputera dengan segala raja-raja itu. Maka Inderaputera dan segala raja-raja itu semuanya menyembah Raja Gohar Hinis. Maka Inderaputera itu semuanya duduk di atas  kerusi yang keemasan bertatahkan ratna mutu manikam. Maka sirih pada jorong emas dan jorong perak dan jorong tembaga suasa itu pula dibawa oranglah ke hadapan Inderaputera dan ke hadapan segala raja-raja itu. Maka Inderaputera dan segala raja-raja itu pun makan sirih. Setelah itu maka hidangan pun diangkat oranglah ke hadapan Inderaputera dan segala raja-raja itu.                                                                                                                     (Halaman 141)

Jadi, apabila adanya adat menyembah raja, maka masyarakat pada zaman itu sangat berpegang pada pandangan hidup tidak boleh menderhakai raja. Waad merupakan kontrak sosial antara Raja Shahian dengan perdana menteri,segala menteri-menteri dan rakyat. Jika waad dilanggar, maka pelbagai bencana akan menimpa. Oleh itu, wujudnya perkara tulah dan daulat. Waad merupakan suatu kontrak atau perjanjian antara golongan pemerintah dengan rakyat. Terkandung pelbagai perjanjian yang bertimbal balik. Contohnya, rakyat tidak menderhana dan raja juga tidak boleh menzalimi rakyat. Rakyat tidak boleh menderhaka dan perlu taat kepada raja. Perjanjian ini dapat membuatkan rakyat tunduk patuh kepada raja dan sekiranya tidak patuh, mereka akan ditimpa bencana. Perkara ini selaras dengan ajaran Islam, iaitu rakyat perlu taat dan patuh kepada raja selagi mana perintah raja tidak bertentangan dengan syariat.

Sebagai contoh petikan menunjukkan permintaan Raja Syahian yang meminta perdana menteri, segala menteri dan rakyat mencari seseorang yang sanggup ke Berma Sakti bagi mendapatkan ubat beranak. Walaupun permintaan ini agak sukar dan membahayakan seseorang itu untuk sampai ke Berma Sakti namun perdana menteri terpaksa akur dengan perintah raja. Sekiranya mereka tidak memenuhi permintaan raja, mereka akan dihukum bunuh.

Maka segala menteri dan hulubalang masing-masing pulang ke rumahnya, maka hari pun malamlah. Setelah esok harinya maka Raja Syahian pun keluar diadap orang di atas sehinggasana kerajaan diadap segala menteri dan hulubalang dan rakyat sekalian, maka titah baginda kepada segala menteri, “Hai segala menteriku, sekarang apa bicaramu sekalian; baik kamu carikan aku akan ubat beranak karena sangat hasyratku hendak beranak.”
Maka sembah segala menteri, “Ya tunku Syah Alam, patik sekalian mohonkan ampun kepada ke bawah duli tuanku; patik minta janji empat puluh hari patik bicarakan seperti hasyrat Syah Alam itu.”
          Maka titah baginda, “Baiklah, kunanti seperti katamu itu, jikalau tiada, nescaya kamu sekalian kubunuh.”                                                                                                                                                     (Halaman 12)

2.5.2.6      Adat Kelahiran

Situasi yang menggambarkan semasa menyambut kelahiran Inderaputera, iaitu putera Raja Bikrama Bispa. Raja juga telah meminta orang memalu bunyi-bunyian seperti adat segala raja-raja berputera.

Hatta berapa lamanya Raja Bikrama Bispa dalam kerajaan, maka isteri Raja  Bispa yang bernama Tuan Puteri Jumjum Ratnadewi pun hamillah. Setelah berapa lama antaranya genap bulannya pada ketika yang baik, pada empat belas hari bulan ketika dini hari maka tuan puteri pun menyakit hendak beranaklah seorang laki-laki terlalu amat baik rupanya seperti matahari baharu terbit, gilang-gemilang rupanya.
Setelah demikian maka baginda pun terlalu amat sukacita melihat anakanda baginda itu. Maka raja pun menyuruh orang memalu bunyi-bunyian seperti adat segala raja-raja berputera. Demikianlah maka dinamai akan anakanda itu Inderaputera.                                                                                                                                                          (Halaman: 4)

Contoh petikan teks yang kedua, semasa menyambut kelahiran Tuan Puteri Mengindera Sari Bunga, puteri Raja Syahian.  Raja Syahian yang begitu seronok dengan kelahiran puterinya, baginda telah mengeluarkan emas dan perak sebagai sedekah kepada fakir dan miskin sebagai tanda kesyukuran.

Maka Raja Syahian pun terlalu sukacita dan menyuruh memalu bunyi-bunyian, betapa adat segala raja-raja beranak. Demikianlah maka Raja Syahian menyuruh mengeluarkan emas dan perak memberi sedekah pada segala fakir dan miskin. Maka anakanda baginda itu dinamai Tuan Puteri Mengindera Sari Bunga.                                                                                                                                                                     (Halaman 191)

Kelahiran merupakan saat-saat yang penting dalam kehidupan berkeluarga. Oleh itu, sikap dan pandangan hidup mereka sangat mementingkan zuriat sebagai pewaris tahta terutamanya dengan kelahiran anak lelaki.  Kelahiran harus ditandai dengan upacara adat. Contohnya, apabila bayi dilahirkan, diadakannya adat segala raja-raja berputera seperti memalu bunyi-bunyian. Selain itu, sebagai tanda kesyukuran Raja akan mengeluarkan sedekah seperti memberi emas dan perak kepada fakir dan miskin.

2.6       Nilai Ilmu dalam Hikayat Inderaputera

Menurut Kamus Dewan Edisi Keeempat (2010), perkataan nilai merujuk kepada darjat, kualiti, mutu dan taraf. Nilai membolehkan manusia membezakan antara yang baik atau yang buruk dan betul atau salah. Oleh itu, nilai bukan sahaja merupakan satu standard bagi sesuatu barang, tetapi juga menjadi dasar atau asas dalam menerima atau menolak sesuatu perlakuan manusia. Kamus Dewan Edisi Keempat (2010) juga memberikan definisi terhadap ilmu sebagai pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin dan lain-lain. Oleh itu dapat dikatakan bahawa ilmu adalah hal yang berkaitan kerana pemerolehan ilmu itu dan usaha kita menyebarkannya kepada orang lain dalam bentuk pelbagai maklumat.

            Terdapat beberapa jenis nilai ilmu yang dapat dilihat dalam karya agung Melayu Hikayat Inderaputera, antaranya;

2.6.1    Ilmu Perdukunan

Ilmu dukun ini dikatakan mengandungi tiga unsur iaitu unsur yang pertama ialah mestilah mempunyai yang disebut sebagai kaahin (si pendukun), mutakaahin (peminta atau pesakit yang berjumpa dukun) dan mahkuun (kepada siaoa dukun itu ditujukan). Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), menyatakan bahawa dukun membawa maksud orang yang mengubat orang sakit atau memberi ubat cara kampung atau tradisional dengan bacaan jampi serapah. Manakala perdukunan pula membawa maksud mengenai atau berkaitan pengubatan cara kampung atau tradisional, yang berkaitan dengan ilmu dukun.

            Menurut Neil Turnbull (1999:32), dukun merupakan titik hubungan ghaib antara dunia roh dengan dunia manusia. Kelompok orang istimewa yang mampu membaca dan menggunakan bahawa ghaib dari dunia roh ini dikenal sebagai dukun. Kepercayaan masyarakat Melayu pada peringkat permulaan adalah berbentuk animisme. Mereka beranggapan perkara-perkara atau benda mempunyai semangat dan kuasa ghaib. Oleh itu wujudlah pemujaan atau penyembahan terhadap benda-benda seperti batu, pokok, sungai, gunung dan lain-lain. Hanya dukun, pawang dan ahli nujum sahaja dikatakan mampu melakukan perkara ini. Tindakan ini dianggap berperanan untuk mengembalikan keadaan seperti asal.

            Dalam Hikayat Inderaputera, Inderaputera telah berkhidmat kepada Raja Syahian untuk menemui Berma Sakti di Gunung Mali Kesna untuk mendapatkan ubat bagi memperoleh anak. Sehingga kepada golongan istana mempercayai mengenai kehebatan dukun ini. Raja Syahian percaya dukun yang berada di atas Gunung Mali Kesna dapat memberikan ubat kepada baginda untuk memperoleh anak. Disebabkan keinginan baginda yang terlalu tinggi dan mendesak, baginda mengarahkan mana-mana rakyatnya yang sanggup ke gunung berkenaan untuk menganbil ubat walaupun dikatakan tiada orang mampu pulang dengan selamat.

Maka ujar perdana menteri, “Ada hamba mendengar daripada nenek moyang hamba tatkala itu hamba lagi kecil, ada diwartakan orang pada Gunung Mali Kesna namanya, ada seorang maharesi bertapa pada gunung itu bernama Berma Sakti. Baginda itu terlalu amat sakti, jika ada raja-raja sakit atau hendak beranak maka pergi menyuruh kepada baginda itu minta ubat, nescaya sembuh sakitnya dan beroleh anak,…”                                                                                                                                                       (Halaman 13)

            Berma Sakti telah memberikan bunga tunjung putih kepada Inderaputera, kemudian Inderaputera menyerahkan kepada Raja Syahian sebagai ubat memperoleh anak. Kesaktian bunga tunjung putih dapat dilihat setelah permaisuri memakan sayur bunga tunjung putih itu, kemudian permaisuri Raja Syahian telah hamil.

Maka Raja Syahian pun masuk ke dalam istana. Maka setelah berapa lamanya maka permaisuri pun hamillah. Maka Raja Syahian pun terlalu sukacita melihat permaisuri hamil itu.
(Halaman 187)

            Selain itu, Inderaputera juga dikatakan dapat menyembuhkan pelbagai penyakit. Inderaputera telah diberi sehelai kain sutera puri oleh Dewi Lakpurba ketika berada sebuah negeri. Inderaputera diajar cara menggunakan kaun sutera tersebut untuk mengubat orang sakit.
Maka kata Dewi Lakpurba kepada Inderaputera, “Hai cucuku, suatu pun tiada pemberiku kepada cucuku, hanyalah kain sutera ini juga. Adapun penggunaannya kain ini, jikalau ada orang sakit payah, jikalau hancur sekalipun tubuhnya, maka kain ini ditudungkan kepada tubuh orang sakit itu. Maka disiram dengan air mawar, nescaya sembuh sakitnya orang itu.”                                                                                                                  (Halaman 193)
         
   Ketika puteri kepada Raja Syahian iaitu Tuan Puteri Mengindera Sari Bunga jatuh sakit, Inderaputera telah mengubatinya dengan menggunakan kain sutera itu. Ternyata Tuan Puteri sembuh. Sudah ramai dukun yang dibawa ke istana untuk mengubat penyakit yang dihadapi oleh Tuan Puteri Mengindera Sari Bunga tetapi semuanya hampa. Raja Syahian telah memberi kebenaran untuk menjadi menantunya bagi sesiapa yang dapat memberi ubat kepada puterinya itu. Kehadiran Inderaputera telah memberi sinar baharu kepada Raja Syahian untuk melihat puterinya sembuh. Sekaligus Inderputera dikahwinkan dengan Tuan Puteri Mengindera Sari Bunga hari selepasnya.

Maka Inderaputera pun masuklah ke dalam tirai peraduan Tuan Puteri Mengindera Sari Bunga. Maka Tuan Puteri Mengindera Sari Bunga pun membuka matanya …... Maka Inderaputera pun mengeluarkan kain sutera puri. Maka dilihat oleh Raja Syahian kain sutera puri itu terlalu halus rupanya seperti air embun.
(Halaman 196)

2.6.2    Ilmu Firasat

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), menyatakan bahawa firasat adalah pengetahuan mengenai tanda-tanda pada muka (badan dan lain-lain) untuk mengetahui kelakuan atau nasib seseorang. Tilikan atau ramalan ahli nujum itu berkaitan dengan ilmu firasat. Terdapat juga golongan istana yang menggunakan ahli nujum terutama sebelum kedatangan Islam atau tahap-tahap awal kemasukannya. Peranan ahli nujum agak berbeza dengan bomoh. Dia lebih kepada membuat ramalan. Ahli nujum dapat mengetahui kelemahand an kekuatan orang lain selepas membuat tilikan terhadap sesuatu, antaranya berdasarkan nama, haru atau ketika.

            Dalam Hikayat Inderaputera banyak mempamerkan ilmu perdukunan. Antaranya ketika kelahiran Inderaputera, putera kepada Maharaja Bikrama Bispa dan Tuan Puteri Jumjum Ratradewi. Ahli nujum pada ketika itu dititahkan oleh baginda untuk menilik nasib kebesaran yang bakal diperolehi Inderaputera.

Maka segala ahlunnujum pun melihat nujumnya dan menggerakkan kepalanya. Maka sembah segala ahlunnujum, “Ya tuanku Syah Alam, terlalu sekali berbahagia paduka anakanda itu dan memangku kerajaan yang maha besar. Adapaun tujuh tahun juga paduka anakanda itu dapat bersama-sama dengan tuanku. Kemudian dari itu bercerailah paduka anakanda dengan tuanku, beberapa paduka anakanda itu melihat kekayaan Allah Subhanahu wa Ta’ala Tu(h)an yang Maha Tinggi; dan jangan paduka anakanda itu tuanku beri bermain binatang, karena sebab paduka anakanda bermain binatang itu jadi beroleh bencana, bercrai dengan duli tuanku.”                                                                                                                                                           (Halaman 4)

            Ahli nujum biasanya akan meramal nasib seseorang menggunakan cara tertentu. Biasanya ramalan ahli nujum mudah dipercayai dan diyakini akan berlaku walaupun nasib seseorang itu buruk. Sebagai contohnya dapat dilihat melalui petikan dalam Hikayat Inderaputera seperti berikut:

… karena baginda sangat memeliharakan pesan ahlunnujum; dan jika baginda diadap segala raja-raja dan menteri hulubalang sekalian pun anakanda itu tiada bercerai dengan baginda.”                                                                                                 (Halaman 5)

Berdasarkan contoh petikan di atas, ramalan ahli nujum terhadap nasib Inderaputera itu memang tepat. Inderaputera telah diterbangkan oleh seekor burung merak tanpa dapat dihalang oleh sesiapa pun. Peristiwa ini dapat dilihat daripada petikan teks hikayat.

… maka Inderaputera disambar oleh merak itu dibawanya terbang. Maka Inderaputera pun ghaiblah dengan seketika itu daripada mata Maharaja mikrama Bispa dan mata orang banyak.                                                                                                                (Halaman 7)

2.6.3    Ilmu Agama

Dalam zaman klasik, ilmu yang paling menonjol ialah ilmu agama Islam. Hal ini dapat difahami kerana apabila permulaan Islam diperkenalkan kepada umat Melayu, diperlukan pengembangan ajaran Islam dalam segala sudut yang berkaitan dengan kehidupan dunia dan akhirat bangsa Melayu, selaras dengan kesepaduan yang ditekankan oleh Islam, iaitu hubungan dengan Tuhan (hablum min Allah) dan hubungan dengan sesama manusia dan bahkan makhluk lain (hablum min al-nas).

            Berdasarkan Hikayat Inderaputera, Maharaja Bikrama Bispa amat menekankan soal agama kepada puteranya, Inderaputera ketika Inderaputera  kecil. Inderaputera sudah tahu mengaji ketika berumur tujuh tahun lagi.

Hatta setelah berapa lamanya maka anakanda baginda Inderaputera pun besarlah, maka disuruhkan baginda kepada mualim disuruh ajar mengaji. Setelah berapa lamanya kira-kira tujuh tahun umur Inderaputera, maka Inderaputera pun tahulah mengaji Qur’an….
(Halaman 5)

            Inderaputera digambarkan sebagai seorang umat Islam yang soleh, ingat kepada Allah, baik sewaktu dia menikmati keindahan ciptaan-Nya, mahupun dalam saat-saat dia terancam bahawa. Nilai Islam dimasukkan dalam perwatakan Inderaputera untuk menggambarkan keindahan Islam.

Maka hairanlah Inderaputera melihat segala yang indah-indah itu. Maka beberapa pula puji Inderaputera kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala…
(Halaman 53)
“… Atas patiklah melawan segala menteri itu dengan anak raja-raja sekalian itu dengan tolong Tuhan Yang Kuasa.”
(Halaman 226)

3.0       Kesimpulan
Kesimpulannya, Hikayat Inderaputera merupakan kelangsungan daripada pengaruh Hindu terhadap kesusasteraan Melayu. Perwatakan, tema dan plotnya menunjukkan dasar kreativiti pemikiran yang masih kuat berkhayal terhadap alam nyata dan alam peri yang disatukan. Keistimewaan Inderaputera yang dapat berkomunikasi dan bergerak di pelbagai pelosok alam ini adalah berpunca dari world view daripada serpihan kepercayaan Hindu yang antaranya memaparkan unsur-unsur sakti dan inkarnasi.
            Walau bagaimanapun, sudah disisipkan unsur-unsur kemelayuan seperti unsur nenek kebayan dan unsur mentari yang dengki dan juga unsur Islam seperti penggunaan nama-nama Islam dan unsur memuji kebesaran Tuhan. Sungguhpun begitu, penyisipan unsur-unsur Melayu dan Islam sukar memadamkan kekentalan nilai-nilai Hindunya.














Bibliografi
Abu Hassan Abdul dan Mohd Rashid Md Idris, (2012). Nota Kuliah Semester 1 2012/2013.
            Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Dewan Bahasa dan Pustaka, (2010). Kamus dewan edisi keempat. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Hassan Ahmad, (2007). Hikayat Indderaputera. Kuala Lumpur: Global Printers Sdn. Bhd.
Neil Turnbull, (1999). Filsafat. Indonesia : Penerbit Erlangga.
Mohd Rashid Md Idris, Abd. Rahman Napiah dan Seri Lanang Jaya Rohani, (2014). Karya agung Melayu. Tanjung Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Raja Ali Haji, (2000). Hikayat Inderaputera. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.



               

No comments:

Post a Comment