1.0 Pengenalan
Karya
agung dalam konteks dunia Melayu boleh ditakrifkan sebagai karya yang nilainya
tahan zaman, yakni yang kekal sepanjang zaman sebagai khazanah budaya dan ilmu
Melayu. Nilai yang dimaksudkan ialah nilai seninya, nilai budayanya, nilai ilmu
dan pemikiran yang terkandung dalam di dalamnya, nilai pada teknik
kepengarangannya yang luar biasa, dan nilai bahasanya yang tinggi dan indah,
semuanya lahir dalam kesepaduan bentuk, bahasa dan gaya penceritaan yang
‘luar biasa’. Maksud ‘luar biasa’ ini dapat kita lihat dan rasakan apabila kita
mengkaji cara atau kaedah berfikir dan bercerita yang digunakan,
sama ada secara sedar, spontan, atau secara ‘terancang’, bagi menyampaikan
sesuatu ilmu, konsep, pandangan hidup, mesej dan lain-lain (Hassan
Ahmad; 2005 dalam Mohd Rashid Md Idris et al).
Karya
agung ialah karya ulung yang meninggalkan kesan budaya, pemikiran, pandangan
dan falsafah hidup yang berkekalan dalam ingatan bersama sesuatu bangsa. Yang
dimaksudkan dengan karya ulung ialah karya yang berjaya meninggalkan kesan
seni, ilmu, falsafah dan nilai budaya dan sosial yang kekal dalam kesedaran
atau psyche dan ingatan bersama bangsa itu sepanjang sejarahnya. Unsur mutu,
nilai ketamadunan dan nilai kemanusiaan semestinya hadir dalam karya seperti
itu. Selain itu, karya agung juga sebuah karya yang dianggap oleh pelbagai
institusi dan badan berautoriti sebagai karya yang mencerminkan kehebatan
sesuatu bangsa melalui amalan cara hidup, adat istiadat, falsafah, budaya, dan
sosial yang kekal dalam kesedaran dan ingatan pembaca. Unsur dalam karya ini
merangkumi mutu, nilai ketamadunan dan nilai kemanusiaan di dalam karya
tersebut (Mohd Rashid Md Idris et al.; 2014).
Karya agung melambangkan keunggulan
daya cipta bangsa itu untuk membentuk tradisi dan identitinya yang tersendiri.
Tamadun Greek, Cina, India, Mesir dan bangsa-bangsa yang lain dikenali melalui
karya seni, pemikiran, falsafah, sastera dan dicetuskan oleh pemikir, seniman
dan sasterawan zaman dahulu kala. Mereka yang mampu meninggalkan pengaruh yang
besar dan kekal sepanjang zaman, dipelajari, dijadikan petua, dikekalkan atau
dicerna oleh keturunan berikutnya sehinggalah hasilnya menjadi tradisi dan
warisan bangsa hingga ke zaman ini (Hassan Ahmad; 2005 dalam Mohd Rashid Md
Idris et al.).
Sesuatu karya untuk menjadi tonggak
keintelektualan sesuatu bangsa pastinya perlu berbentuk tulisan kerana melalui
tulisan sahaja sesuatu karya dapat dikenal segala maklumat yang terkandung di
dalamnya, sekali gus menggambarkan kehebatan bangsa tersebut. Mungkin asalnya karya
itu dalam bentuk lisan tetapi melalui usaha-usaha yang terkemudian, bahan-bahan
lisan itu ditulis dan dibukukan bagi menjamin kelangsungannya. Melalui tulisan,
dapat dikenal keindahan bahasa yang digubah dan jalinan fikir yang diungkap
sehingga ke hari ini. Sesebuah karya kesusasteraan diangkat sebagai karya agung
berdasarkan ciri-ciri yang ada pada karya berkenaan. Namun, perlu diingat
bahawa tidak ada ukuran yang sejagat berkaitan ciri-ciri ini. Hal ini demikian
kerana setiap karya sastera lahir daripada tradisi, budaya dan tamadun yang
berbeza-beza. Penelitian ciri-ciri sesebuah karya kesusasteraan diangkat
sebagai karya agung Melayu dilihat dari beberapa aspek iaitu pemikiran dalam
karya agung, estetika dan kepengarangan karya agung, nilai budaya dan pandangan
hidup serta nilai ilmu dalam karya agung Melayu (Mohd Rashid Md Idris et al.;
2014).
Karya agung Melayu adalah cetusan
akal fikiran Melayu yang luar biasa. Keluarbiasaan akal Melayu ini pada dua
tahap keupayaan mentalnya iaitu keupayaannya berfikir secara kreatif melalui
kaedah atau proses mental yang dapat kita sebut kaedah metafora, yakni kaedah
berfikir melalui perumpamaan, perbandingan, kiasan dan tamsil ibarat, untuk
menyampaikan sesuatu benda daripada alam nyata sebagai analoginya. Selain itu,
kebolehan mentalnya untuk menyusun fikirannya dalam bentuk pengungkapan yang
sangat berstruktur. Terdapat banyak karya agung yang mempunyai kehebatannya
yang tersendiri antaranya ialah Hikayat Hang Tuah, Sejarah Melayu, Hikayat
Raja-raja Pasai, Tuhfat Al-Nafis, Hikayat Abdullah, Hikayat Inderaputera, Misa
Melayu, Hikayat Merong Mahawangsa dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment